جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
در «کتاب توحید» از ذات مقدس (الهی) به قبله، حجاب، دروازهی کنه و حقیقت تعبیر شده است و این که خدای سبحان به دلیل نیاز خلق، به وسیلهی آن تجلی یافت و اگر خلق نبود دیگر چیزی به اسم «ذات» وجود نمیداشت؛ ولی آیا این درست است که ما بگوییم ، «ذات، عین کنه و حقیقت است» یا «ذات ظهور آن است» یا «آن همان است ولی همان نیست» یا «ذات چیز دیگری است غیر از کنه و حقیقت» به این اعتبار که قبله یک چیز است و چیزی که قبله به آن اشاره میکند، چیزی دیگر؟
من با وجود فهم و درک اندکم، در این مورد از ایشان سؤال کردم.
وی (عليه السلام) در پاسخ فرمود:
«ذات همان کنه و حقیقت است ولی تفاوت (بین آنها) ناشی از خود ما است و تفاوتی حقیقی به شمار نمیرود. در واقع این تفاوت، معرفتی است».
* * *