جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
خدای تعالی میفرماید: «(به زودی آیات قدرت خود را در آفاق و در وجود خودشان به آنها نشان خواهیم داد تا برایشان آشکار شود که او حق است. آیا این که پروردگارت بر هر چیزی شاهد است، کافی نیست؟)»
امام صادق (عليه السلام) میفرماید: «خداوند غیر از ما، چه آیه و نشانهای را به اهل آفاق نشان داده است؟ .... پس کدامین نشانه برتر از ما میباشد؟»
بدون شک این آیهی کریمه، با حضرت قائم (عليه السلام) ارتباط دارد.
ابوبصیر میگوید: تفسیر این سخن خدای متعال که میفرماید «سنريهم آياتنا فی الآفاق وفی أنفسهم حتى يتبين لهم أنه الحق» از امام باقر (عليه السلام) سؤال شد. حضرت فرمود: در خودشان و در آفاق به آنها نشان داده میشود، و مقصود از این سخن خدا که «حتى يتبين لهم أنه الحق» خروج قائم است؛ همان حقی از سوی خدای عزوجل که به این خلق مینمایاند و از آن چارهای نیست.
در همین راستا، توقیعی از حضرت مهدی (عليه السلام) که برای شیخ مفید رحمت الله فرستاده بود را خواندم که حضرت در آن، نشانههایی که با حلول ماه جمادی الاول به هنگام نزدیک شدن ظهور، در آسمان و همانند آن در زمین حاصل میشود را بیان نموده است. لیکن من نمیدانستم که آیا مقصود حضرت، این زمان ما است یا زمان شیخ مفید ؛ چرا که حضرت (عليه السلام) در آن توقیع ذکر فرموده بود که بعد از حوادث، ظهورش ناگهانی و به یکباره خواهد بود. این متن توقیع مورد اشاره است:
مکتوبی در اواخر ماه صفر سال چهارصد و ده از ناحیهی مقدسه به شیخ مفید محمد بن محمد بن نعمان (قدس الله روحه و نوّر ضریحه) رسید. رسانندهی آن مکتوب گفته است که آن را از منطقهای متصل به حجاز آورده است. از آن نسخه برداشتم:
این نامهای است به برادر باایمان و دوست رشید، شیخ مفید، ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان (خداوند عزتش را مستدام دارد) که از جمله پیمانهایی است که به ودیعه نهاده شده و از بندگان خدا اخذ گردیده است.
بسم الله الرحمان الرحیم. اما بعد: سلام بر تو ای دوست مخلص در دین، که در اعتقاد به ما با یقین، امتیاز داری. ما شکر وجود تو را به پیشگاه خداوندی که جز او خدایی نیست میبریم و از او مسئلت مینماییم که رحمت خود را بر آقا و مولا و پیغمبر ما محمد و اولاد طاهرین او فرو فرستد، و به تو ـکه پروردگار توفیقت را برای یاری حق مستدام بدارد و پاداش تو را با سخنانی که با صداقت از جانب ما میگوییـ افزون گرداند. اعلام میدارم که: به ما اجازه داده شده که تو را به شرافت مکاتبه مفتخر سازیم و موظف بداریم که آنچه به تو مینویسیم به دوستان ما که نزد تو هستند برسانی. خداوند ایشان را به طاعت خود عزیز بدارد و با حفظ و عنایات خود مشکلات آنان را برطرف فرماید. بر آنچه که ذکر میکنم درنگ کن ـخداوند تو را به امداد خود بر دشمنانش که از دین او بیرون رفتهاند، پیروز گرداندـ و در رسانیدن آن به کسانی که بدیشان اطمینان داری به طرزی که ان شاء الله مینویسم عمل کن.
هر چند ما در جایی منزل کردهایم که از محل سکونت ستمگران دور است و این هم به علتی است که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را تا زمانی که دولت دنیا از آنِ فاسقان میباشد در این دیده است، ولی در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و چیزی از آن بر ما پوشیده نمیماند. ما از لغزشهایی که از برخی شیعیان سرمیزند آگاهیم؛ از وقتی که بسیاری از آنان میل به بعضی از کارهای ناشایستهای نمودهاند که نیکان گذشته از آن احتراز مینمودند و پیمانی که از آنان گرفته شده را پشت سر انداختهاند گویی از آن بیاطلاعاند. ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، که اگر جز این بود از هر سو گرفتاریها به شما رو میآورد و دشمانتان، شما را از میان برمیداشتند. از خداوند جل جلاله، پروا و از ما پشتیبانی کنید تا شما را از فتنهای که به سویتان روی آورده است و شما اینک در لبهی پرتگاه آن قرار گرفتهاید نجات بخشیم؛ فتنهای که هر کس اجلش فرا رسیده باشد، در آن نابود میگردد و آن کس که به آرزوی خویش رسیده باشد از آن دور میماند. آن فتنه، نشانهی نزدیک شدن جنبش ما است و فاش نمودن خبر آن به امر و نهی ما، به وسیلهی شما است. خداوند نور خود را کامل میگرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.
از برافروختن و شعلهور ساختن آتش پرشرارهی جاهلیت که گروههای اموی مسلک آن را برافروخته و گروه هدایت یافتگان را به وسیلهی آن میترسانند، به تقیه پناه ببرید و به آن چنگ زنید. من نجات آن کسی را تضمین میکنم که در آن فتنه برای خود، موقعیت و جایگاهی نجوید و در انتقاد و عیبجویی از آن به راهی خداپسندانه گام سپارد. از رویدادی که به هنگامهی فرا رسیدن جمادی الاولی امسال روی خواهد داد عبرت آموزید و از خواب گرانی که شما را ربوده است، برای رخداد سهمگین پس از آن بیدار شوید. به زودی نشانهای روشن از آسمان برای شما پدیدار و نظیر آن در زمین نیز ظاهر میگردد. در شرق عالم، رویدادهای اندوهبار و دلهرهآور رخ خواهد داد و آن گاه گروههایی که از اسلام بیرون رفتهاند، بر عراق سلطه خواهند یافت. بر اثر اعمال ناپسند آنها، مردم دچار تنگی معیشت میشوند و پس از مدتی بر اثر نابودی استبدادگری اشرار، این رنج و زحمت برطرف خواهد شد و آن گاه پرهیزگاران شایستهکار، از نابودی او شادمان خواهند شد و مردمی که از اطراف عالم به زیارت خانهی خدا میروند، هر چه بخواهند در دسترس آنها قرار خواهد گرفت و ما در آسان ساختن سفر حج آنان مطابق دلخواهشان نقش و موقعیت ویژهای خواهیم داشت که در پرتو نظم و تدبیر و انسجام، آشکار میگردد. از این رو، هر یک از شما باید به کارهایی بپرازد که او را به دوستی ما نزدیک سازد و از کارهایی که ناخوشایند و موجب خشم و ناراحتی ما میگردد، به شدت اجتناب ورزد؛ چرا که فرمان ما به طور ناگهانی فرامیرسد، در شرایطی که بازگشت و توبه سودی نبخشد و پشیمانی از گناه و زشتکاری، او را از کیفر عادلانهی ما رهایی نخواهد داد. خداوند راه رشد و کمال را به شما الهام بخشد و وسایل پیروزی را به مهر و لطف خویش، برایتان فراهم آورد.
از سید احمد الحسن (عليه السلام) در این خصوص سؤال نمودم و ایشان فرمود:
«میتواند آنچه در آن زمان بیان شده در این زمان اتفاق بیفتد؛ زیرا کلام مقید به زمان ظهور شده است. اگر ظهور در آن زمان اتفاق بیفتد، مربوط به آن زمان است و اگر ظهور به تاخیر بیفتد، علامتهای مرتبط با آن نیز به تاخیر خواهد افتاد. به علاوه، به وقوع پیوستن آن نیز از ضروریات نمیباشد چرا که میتواند در آن بداء رخ دهد اما آنچه در این زمان اتفاق میافتد را میتوان به آن مستدل نمود.».
* * *