جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
هر مؤمنی که خداوند توفیق خواندن زیارت جامعهی کبیرهی وارد شده از امام علی هادی (علیه السلام) را به وی عنایت فرماید، اگر در آنها درست اندیشه کند، قطعاً آن کلمات نورانی، نقش و نگاری زیبا بر دل او از خود بر جای میگذارد؛ چرا چنین نباشد و حال آن که فرد به چشم بصیرت خود قبل از چشم سر، گوشهای از مقامات آل محمد (علیهم السلام) را میبیند و این که آنها: ابواب (دروازههای) الهی، معادن کلمات خدا، خزانهداران علمش، بیان کنندگان وحی الهی و .... هستند.
دربارهی این مقطع از دعا از عبد صالح (علیه السلام) سؤال کردم و گفتم: در برخی از مقاطع زیارت جامعه وارد شده که: «(نامهای شما در نامها، نفسهای شما در نفسها و قبرهای شما در قبرها است)». مدتی است که این عبارتها مرا به خود مشغول کرده و بازداشته است و من معنای آن را همچون معنای خیلی دیگر از قسمتهای دعا، متوجه نمیشوم!
ایشان (علیه السلام) در پاسخ فرمود: «آری: ذکر شما از یاد کنندگان است، نام شما در میان نامها، بدنهای شما در میان اجساد، ارواح شما در میان ارواح، نفسهای شما در میان نفوس، و آثار شما در آثار و قبور شما در قبرها است.
«مرگ» از حیات آل محمد ، «مرگ» از حیات محمد و آل محمد، «محمد و آل محمد» همان فرعون و موسی هستند. آیا معنای این کلمات را میفهمی؟
همه کس این معنا را درک نمیکند، خداوند شما را توفیق دهد! قوام (پایداری) همه چیز در عوالم آفرینش، به محمد و آل محمد (علیهم السلام) بسته است. «خیر» به آنها قوام دارد، و همچنین نقیض و ضد آن.
مرگ فقط به وسیلهی قدرت انجام میشود؛ قدرت از حیات است و هر حیاتی نیز به حیات آنها قوام مییابد. فرعون به وسیلهی آنها قوام مییابد، موسی (علیه السلام) به وسیلهی آنها قوام مییابد، عزرائیل به وسیلهی آنها قوام مییابد. حال این قضیه روشن شد؟».
گفتم: به فضل خدا، قسمتی از آن آری. آنها ـصلوات الله علیهمـ واسطههای فیض الهیاند و همه چیز به آنها قوام میگیرد. به خواست خدا این مطلب واضح است ولی تطبیق آن بر عبارات زیارت، برایم ابهام دارد.
فرمود: «مفهوم این عبارت آن است که: همه چیز به شما قوام مییابد. شما در همه چیز هستید؛ و شما همه چیزید! معنای آن، چنین است».
* * *