جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
بندگی خداوند همان: شناخت جانشین خدا در زمینش و تسلیمشدن در برابر او و گردننهادن به او ، و عمل به شریعت و آیینی که تحت نظر او است، میباشد. او کتاب خدا ، و حامل قرآن ، و حتی خود قرآن است.
اینجا مؤمن، جایگاه و انتخابش را برای خداوند مشخص میکند ، این انتخاب آسانی نیست؛ چرا که مستلزم کفر ورزیدن به طاغوت و انتخاب کردن آزادی و عمل برای تحقق آن میباشد. طبیعی است که شیطان و عوامل طاغوتیش که با استبداد و ستم حکومت میکنند، این گروه اندک مؤمن را رها نمیکنند تا از قبضهء چنگالشان رهایی یابند ، و در جهت برکندن حکومت پوشالیشان عمل کنند، بلکه آنان اسب باطل را به تاخت میتازانند تا به قعر جهنم، واصِل شوند. اینان هرگز از کشتار و مُثله کردن و انجام اعمال پست و خبیث و فرومایه نسبت به کسی غیر از خودشان، فروگذار نمیکنند. در گذشته فرعون که لعنت خدا بر او باد، دربارهء موسی (علیه السلام) و جماعت مؤمن به او گفته بود: ﴿که اينان، گروهی اندکاند * و ما را به خشم آوردهاند﴾ ([الشعراء : ٥٤-٥٥])، و ساحرانی که به موسی (علیه السلام) ایمان آوردند را تهدید نمود و فرعون (لعنت الله) به آنان گفت: ﴿دستها و پاهاتان را از چپ و راست میبرم و بر تنهء درخت خرما به دارتان میآويزم تا بدانيد که عذاب کدام يک از ما سختتر و پايندهتر است﴾ ([طه : ٧١]).
ارادهء خداوند بر این شد که بهای آزادی عظیم باشد؛ چرا که دارای معنا و مفهوم عظیمی است. در دنیا خونها ریخته و عرقها جاری میشود ، و چه بسا دردهایی که از جسم گذر کرده، به نفس و روح میرسند .و در آخرت، بهای همهء اینها آزادی است؛ که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده است؛ یعنی خوشنودی خداوند سبحانِ واحدِ قهار.
در لابهلای این دردها و آرزوها ندایی از اعماق این مؤمن آزادهء بندهء خدا بیرون میجوشد ، و او اعتراف میکند که با یاری و حول و قوت خداوند سبحان، بندهء خداوند است ، و پیوسته به این یاری و مَدَد محتاج است «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» (تنها از تو یاری میجوییم) ، در این کلمات ، شکر و اعتراف به فضل خداوند وجود دارد، علاوه بر اینکه بیانی از طرف بندهء فقیر و یاری خواستن از خداوند سبحان غنی مطلق میباشد.
* * *