جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامهنگامی که دلایل و موجبات عذاب کامل و فرستاده تکذیب شد و مردم ـمخصوصاً علمای بیعمل و مقلدان کوردلشانـ او را به سخره گرفتند، مرحلهی جدیدی آغاز میشود: مقدمات عذاب؛ درست مانند مقدمات طوفان سهمگینی که ابتدا با نسیم خوشآیندی که نادان به آن تکیه میکند و گمان میکند استمرار دارد، آغاز میشود، ولی پس از لحظاتی به تُند بادی تبدیل میشود که با اجازهی پروردگارش همه چیزها را از زیر و رو میکند. «(دربهای هر چیزی را به رويشان گشوديم تا از آنچه يافته بودند شادمان گشتند، پس به ناگاه فرو گرفتيمشان و همگان نوميد گرديدند)».
شروع عذاب، رو کردن دنیا به اهلش که فرستادگان را تکذیب نمودهاند، میباشد. «(دربهای هر چیزی را به رويشان گشوديم)» ؛ به دو دلیل:
اول: غرق شدن آنها در شهوات و خوشیها و زینتهای دنیا، البته پس از آنکه به آن تکیه کردند و دنیا نهایت بهرهی علمی آنان شد تا آنجا که فراتر از آن چیزی را نبینند و غفلتی بر غفلتهایشان اضافه کنند. «(و به آنها مهلت دهم، که تدبير من استوار است)».
دوم: تا هنگامی زمانی که عذاب الهی دنیوی بر آنها فرستاده میشود، عذاب نفسانی آنان افزایش یابد؛ یعنی هنگامی که از دنیایی که به آنان رو کرده است و با آغوش باز از آن استقبال کردهاند، جدا میشوند: «(به چیزهایی که به آنان داده شد است، شادمان شدند)» ؛ بدون اینکه نسبت به وضعیت ننگآورشان تفکّر و تعقّلی داشته باشند، در حالی که زیر سایهی طاغون اِشغالگرِ مسلّط ناتوان شدهاند و گویا این حدیث قدسی را نشنیدهاند: «(ای فرزند عمران! آن هنگام که دیدی بینیازی به تو روی آورد، بگو: گناهی است که عقوبتش نزدیک شده است)». اینچنین در غفلت همیشگی به سر میبرند و گمان میکنند دنیایی که به آنها رو کرده است، پاداش آنان، و این نعمت و آسایش، حاصل دسترنجشان میباشد؛ ولی در واقع نسیم پیش از طوفان و گناهی است که عقوبتش فرار سیده است!!
احمدالحسن
۲۶صفر۱۴۲۵ هـ.ق
نجف اشرف
الفهرس
إضاءة الرسول والعذاب إضاءة من بين يدي العذاب إضاءة من كلمات المرسلين مع المعَذَبين إضاءة من المعجزة والعذاب إضاءة من أسباب العذاب إضاءة من مقدمات العذاب الفهرس |
|
والحمد لله رب العالمين