جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
اختصاص دادن اسم رحمان به (دنیا یا روزیهای دنیوی) ، و رحیم به(طور کامل به آخرت و دین) تخصیص دقیقی نیست؛ همان طور که بر مبنای همین تخصیص، عام بودن صفت رحمان که مؤمن و کافر را شامل میشود ، و خاص کردن صفت رحیم که فقط مؤمنین را شامل میشود، به این دلیل که رحمتِ روزی در دنیا، مؤمن و کافر را بهرهمند میسازد ، و رحمتِ دین و آخرت، به مؤمن اختصاص دارد و کافر را دربرنمیگیرد ، مگر از جهت دعوت به ایمان، دقیق نمیباشد.
و صحیح و درست آن است که : رحمان و رحیم دو اسم مبارک هستند که بر وسعت و شمول رحمت الهى، و شدت و عظمت آن دلالت دارند؛ و اسم رحمان به بیان وسعت و شمول رحمت ، و رحیم به بیان شدت رحمت ، اختصاص داده شده است.
آنچه بر عدم تخصیص داشتن آنها دلالت دارد آیات و روایات میباشند؛ البته برای کسی که با نهایت دقت ، تدبّر کند ، آری، میتوان گفت: رحمان به امور دنیوی نظیر روزیها و سایر موارد سزاوارتر است ، به این دلیل که بر وسعت و شمول آن بر مؤمن و کافر دلالت دارد؛ با این وجود برای رحیم سهم بزرگی در دنیا باقی میماند؛ و اگر شدت رحمتش نبود کسانی که او را نمیشناختند و از او درخواست نمیکردند را دربرنمیگرفت.
همانطور که میتوانیم بگوییم: سزاوارتر به آخرت و دین و شریعت ، اسم رحیم میباشد.
[#]- التوحيد للشيخ الصدوق : ص٢٣٢.
[##]- الكافي : ج٢ ص٥٥٧، مصباح المتهجد : ص٦٦، و٣٣٦، و٣٩٣، و٥٠٤، و٥٧١.
در حدیث از ائمه (علیهم السلام) چیزی که بر این معنی دلالت میکند وارد شده است ، از ایشان (علیهم السلام) روایت شده است: ( رحمان كسى است كه به ما در گسترش روزی بر ما رحم میکند، و رحيم است به ما نسبت به دین ما و دنیای ما و آخرت ما)، و همچنین: (رحمان دنیا و آخرت و رحیم آنها)؛ و خداوند داناتر و حکمکنندهتر است.
***