جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
داوکینز میگوید : « نظر من این است که همین نکته در مورد میل به نیکی کردن، سخاوت، شفقّت و ترحّم نیز صادق است. نیاکان ما فقط مجال داشتهاند که به خویشان نزدیک و قدرشناسان بالقوهشان نیکی کنند. امروز دیگر این محدودیتها وجود ندارد، اما این قاعدهء نیکی کردن همچنان پابرجا است».
در بخشهای قبلی مشخص شد که این نظر داوکینز که طی آن میکوشد اخلاق و ایثارگری واقعی را تفسیر کند، ارزشی ندارد. محدودیتها همواره وجود دارد؛ زیرا آنچه ژنها در بدن ما کار گذاشتهاند، ایثارگری ما نسبت به خویشاوندانمان است، از آن رو که آنها قوم و خویش ما هستند و ما با استفاده از ویژگیها و صفاتشان آنها را از دیگران تشخیص میدهیم، نه به این علت که آنها از نظر موقعیت مکانی به ما نزدیک هستند یا به این خاطر که آنها به طور مستقیم با ما تماس دارند. تا به این ترتیب ایثار خویشاوندی به هر کس که از نظر موقعیتی به ما نزدیک است، تعمیم داده شود! همچنین قضیهء ایثارگری متقابل تحت سیطرهء مرام حسابگر میباشد که میبخشد و از آن سو منتظر واکنش طرف مقابل است. اگر لطفش را جبران کرد که هیچ وگرنه دیگر به او محبت نمیکند. این رفتار را ژنها پدید آوردهاند و اگر قرار باشد تغییری در آن صورت گیرد، این تغییر، ژنتیکی خواهد بود و به مجرد تغییر شیوهء زندگی، این فرآیند دستخوش تغییر نمیشود.
******