جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۶۴۹: آیهی ﴿وَ إِذا ذُكِرَ اللهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذينَ....﴾
السؤال/ ۶۴۹: اشرح آية: ﴿وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ﴾.
Taha- العراق/ السليمانية
آیهی ﴿چون تنها خدا را ياد کنند، دلهای آن کسان که به قيامت ايمان نياوردهاند، نفرت گيرد، و چون نام ديگری جز او برده شود، شادمان شوند﴾ را شرح دهید.
Taha ـ عراق ـ سليمانيه
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
﴿وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ﴾[الزمر: 45].
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
﴿چون تنها خدا را ياد کنند، دلهای آن کسان که به قيامت ايمان نياوردهاند، نفرت گيرد، و چون نام ديگری جز او برده شود، شادمان شوند﴾().
السؤال هنا هل هناك أحد يشمئز إذا ذكر الله وحده؟
پرسش اینجا است: آیا کسی وجود دارد که وقتی تنها خداوند یاد شود، بیزار گردد؟
الملحدون لا يشمئزون لأنهم أصلاً لا يعتقدون بوجوده ليشمئزوا منه، المشركون لا يشمئزون لأنهم يعتقدون بأنه الله فكيف يشمئزون من ذكر الله إضافة إلى أنهم يؤمنون بالآخرة ظاهراً.
مُلحدان بیزار نمیشوند؛ چرا که اصلاً به وجود خداوند اعتقادی ندارند تا از او بیزار شوند. مشرکان بیزار نمیشوند؛ چرا که اعتقاد دارند او خداوند است؛ پس چطور از یاد خداوند بیزار شوند؟ به علاوه آنها به ظاهر، به آخرت نیز ایمان دارند.
إذن المراد من ذكر الله هو ذكر خليفة الله في أرضه أو وجه الله أو الله في الخلق، والمراد بالآخرة هو الغيب.
بنابراین منظور از یاد خداوند (الله)، یاد خلیفهی او در زمین یا وجه خداوند یا همان الله در خلق است و منظور از آخرت نیز، غیب میباشد.
فمن يكفرون بخليفة الله في أرضه في كل زمان هم من تشمئز قلوبهم عند ذكره وحده أمامهم؛ لأنهم لا يؤمنون بالغيب (الآخرة) ويطلبون أن يقهروا على الإيمان بخليفة الله بمعجزة مادية قاهرة لا تبقي أي مساحة للغيب في حين أنهم يستبشرون إن ذكر علماؤهم غير العاملين الذين يحاربون خليفة الله في زمانهم ويطلبون المعجزة المادية القاهرة التي لا تبقي أي مساحة للغيب أو الآخرة، فالذي لا يؤمن بالغيب والذين لا يوجد في إيمانهم مساحة من الغيب لا يؤمنون بالآخرة في حقيقة أمرهم؛ لأنّ الآخرة غيب فكيف يؤمن بها من يطلب أن يكون إيمانه مرتكزاً على معجزة مادية ظاهرة مادياً مئة بالمئة؛ بحيث تنفي أي مساحة من الغيب في الإيمان.
بنابراین کسانی که در هر زمان به جانشین خداوند در زمینش کُفر میورزند، کسانی هستند که وقتی در حضورشان تنها یاد او به میان میآید، بیزاز میشوند؛ چرا که آنها به غیب (آخرت) ایمان ندارند و درخواست میکنند با معجزهی مادی قاهر (مجبور کننده) که هیچ مجالی برای غیب یا آخرت باقی نمیگذارد، به ایمان به جانشین خداوند مجبور شوند؛ در حالی که اگر علمای بیعملشان یاد شوند، شادمان میشوند؛ کسانی که با خلیفهی خداوند در زمانشان میجنگند و معجزهی مادی قاهری درخواست مینمایند که هیچ مجالی برای غیب یا آخرت باقی نمیگذارد. کسی که به غیب ایمان ندارد و کسانی که در ایمانشان، جایگاهی برای غیب نباشد، در حقیقت، به آخرت ایمان ندارند؛ چرا که آخرت، غیب است. کسی که درخواست میکند ایمانش صدر در صد مبتنی بر معجزهی مادی ظاهری باشد، به طوری که هر جایگاهی را برای حضور غیب در ایمان از بین ببرد، چگونه به آخرت (غیب) ایمان میآورد؟
إذن ففي زمن رسول الله محمد (صلى الله عليه وآله) والذي هو خليفة الله في أرضه الذين كفروا كانوا يشمئزون من ذكره ولكنهم يستبشرون إن ذكر سادتهم وملأهم وعلمائهم غير العاملين سواء كانوا أحنافاً أم يهوداً أم نصارى.
بنابراین در زمان رسول خدا حضرت محمد(ص) ـکسی که خلیفه و جانشین خداوند در زمینش بودـ کافران وقتی یاد او به میان میآمد بیزاری میجستند ولی اگر یاد سروران، بزرگان و علمای بیعملشان به میان میآمد، شادمان میشدند؛ چه احناف و چه یهود یا نصارا.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحمد الحسن - محرم الحرام/ 1432 هـ
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
احمدالحسن ـ محرم الحرام ۱۴۳۲ هـ