جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۷۹۸: چند پرسش در خصوص امور مالی و تطهیر
السؤال/ ۷۹۸: بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صلي على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
السلام على سيدي ومولاي يماني آل محمد صلوات ربي عليهم ورحمة الله وبركاته:
بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
سلام و درود بر آقا و مولایم، یمانی آل محمد که سلام و صلوات و رحمت و برکات پروردگارم بر ایشان باد.
فيما يلي بعض الأسئلة الشرعية من قبل بعض الأخوة الأنصار راجين الإجابة عليها من قبلكم نصركم الله وأعزكم.
برخی پرسشهای شرعی از سوی بعضی از برادران انصار که امیدوارند آنها را پاسخ دهید، ذیلاً خدمتتان ارایه میگردد. خداوند شما را یاری کند و عزیز بدارد.
س1: في كل سنة يتبرع أحد الأخوة الأنصار بوليمة أو مبلغ إلى الأخوة الأنصار في الحسينية تحديداً فهل يجوز إعطاء المبلغ المذكور إلى من يجده محتاج من الأنصار؟
پرسش 1: هر سال یکی از برادران انصار داوطلبانه ولیمهای میدهد یا مبلغی را به برادران انصار در حسینیه اختصاص میدهد. آیا دادن مبلغ مذکور به انصار نیازمند جایز است؟
ج/ إذا كان مجرد تبرع فبإمكانه أن يفعل ما يراه مناسباً، وإذا كان سابقاً يعمل وليمة، فالأفضل أن يجمع أخوته أيضاً بوليمة في إفطار أحد أيام شهر رمضان.
پاسخ: اگر صرفاً تبرّع (اهدا و بخشش) باشد، میتواند آن را هر گونه مناسب میبیند به کار بندد. اگر پیشتر ولیمه میداده است، بهتر است در یکی از روزهای ماه رمضان برادرانش را افطاری مهمان کند.
س2: اذا كان هناك تبرع لأحد الأنصار من الأنصار بمبلغ محدد من قبله وقد زاد المبلغ المتبرع به عن المبلغ المطلوب فهل..
پرسش 2: اگر از سوی یکی از انصار برای کس دیگری از انصار مبلغی مشخص بخشیده شده و مبلغ داده شده از مبلغ مورد نیاز بیشتر باشد، آیا:
1-اعطائه المبلغ مع الزيادة.
1- مبلغ را با مقدار اضافهاش به او بدهند.
2-اعطاء المبلغ الزائد الى محتاج آخر.
2- مبلغ اضافی را به نیازمند دیگری بدهند.
3-هل يجب أخذ الأذن منه لإعطاء المبلغ الزائد الى غيره او التصرف به لمصالح الأنصار؟
3- آیا برای دادن مبلغ زیادی به کس دیگر یا هزینه کردن آن برای مصالح مربوط به انصار، کسب اجازه از او واجب است؟
4-هل يجب أخذ الأذن من المتبرعين للتصرف بالمبلغ الزائد؟
4- آیا برای تصرف در زیادی مبلغ، اجازه گرفتن از کسانی که بلاعوض دادهاند، واجب میباشد؟
5-هل يعطى لمسؤول المالية للتصرف به؟
5- آیا برای تصرف در آن، باید آن را به مسئول مالی تحویل داد؟
ج/ بما إنّ المتبرعين تبرعوا لهذا الشخص فالصحيح أن يؤخذ الإذن منه في الزائد لصرفة في حاجة محتاج آخر من المؤمنين.
پاسخ: از آنجا که بخشندگان به این شخص مشخص اهدا کردهاند، درست این است که برای رفع نیاز مؤمن نیازمند دیگر، از او اجازه گرفته شود.
س3: أنصاري يعمل في مؤسسة حكومية مدنية. يقول هل يمكنني أخذ إجازة شهر كامل في رمضان لغرض الصيام في البيت وذلك بعمل إجازة مرضية او لأي سبب آخر علماً أن المؤسسة او الدائرة ليس لديها مانع بمنح الإجازة.
پرسش 3: یکی از انصار که در مؤسسهی انتظامی حکومتی کار میکند، میگوید: آیا میتوانم ماه رمضان را به طور کامل به قصد روزه گرفتن در خانه، مرخصی بگیرم و این عمل را با استفاده از مرخصی تشویقی یا به هر ترتیب دیگری انجام دهم؟ با توجه به اینکه آن مؤسسه یا اداره مانعی برای دادن مرخصی ندارد.
ج/ يجوز.
پاسخ: جایز است.
س4: إذا كانت الغرفة مفروشة بأرضية من البلاستك السميك ومثبت على الأرض أو يصعب رفعه لغرض التنظيف ففي حال وقوع النجاسة عليه كالبول وغيره ما هي الطريقة لتطهيره من النجاسة علماً أن غسله بالماء يسبب التعفن أسفله.
پرسش 4: اگر کف اتاق با کفپوش پلاستیکی ضخیمی پوشیده شده و کفپوش روی زمین ثابت شده یا برداشتن آن برای نظافت کردن، سخت باشد، اگر نجاستی مانند ادرار یا چیزی دیگر روی آن ریخته شود، راه پاک کردن آن از نجاست چیست؟ با توجه به اینکه شستن آن با آب، باعث گندیدن زیرش میشود.
ج/ بما إنّ النجاسة في أرض الغرفة وهي مسقوفة فلا سبيل لتطهيرها أفضل وأسهل من الماء، ولكن يمكن الاكتفاء بالقليل من الماء لتجنب التعفن فتغسل مرة لإزالة النجاسة وثانية للتطهير.
پاسخ: از آنجا که نجاست روی زمین اتاق است و اتاق مسقف میباشد، راهی بهتر و آسانتر از آب برای تطهیر آن وجود ندارد؛ ولی میتوان به آب قلیل کفایت کرد تا از گندیدن و بد بو شدن اجتناب گردد. بنابراین، یک مرتبه برای از بین بردن نجاست شسته میشود و بار دوم برای تطهیر.
فيمكن أولاً إزالة النجاسة بدون ماء، والمرّة الثانية يسكب قليل من الماء على الموضع النجس ويزال الماء بتجفيفه بقطعة قماش أو اسفنجة ومن ثم مرة أخيرة يغسل الموضع بالماء للتطهير فيوضع الماء على الموضع ويرفع باسفنجة أو قطعة قماش ويكفي قليل من الماء.
أحمد الحسن
ابتدا میتوان نجاست را بدون آب پاک نمود و بار دوم کمی آب روی محل نجس شده ریخته میشود و آب با خشک کردن با تکهای پارچه یا اسفنج، پاک شود و برای آخرین بار، محل برای تطهیر با آب شسته میشود؛ آب روی محل ریخته و با اسفنج یا تکهای پارچه برداشته میشود و آب قلیل نیز کفایت میکند.
احمدالحسن