جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۷۸۶: پرسشهایی از پوشیدن مشکی، قمهزنی، رو بند (پوشینه) و شهادت در اذان
السؤال/ ۷۸۶: اللهم صلي على محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
أثناء التبليغ في أحدى المنتديات الأجنبية..
در تبلیغ یکی از تالارهای گفتوگوی خارجی....
سأل أحدهم عن مصدر الأخذ بالأحكام الفقهية ان لم تكن من المراجع.. فقلت له عن اليماني (عليه السلام)، واذا لديه سؤال فقهي فيكتبه وان شاء الله نجيبه.
یکی از آنها در مورد منبعِ گرفتن احکام فقهی اگر از مراجع نباشد، سؤال کرد.... به او گفتم: از یمانی(ع)، اگر پرسش فقهی دارد بنویسد و انشاءالله به آن پاسخ میدهیم.
هذه الأسئلة قد ترجمت الى العربية أرجو منكم الإجابة عنها جزاكم الله خيراً بأسرع وقت:
این پرسشهایی است که به عربی ترجمه شده است. امیدواریم در سریعترین زمان به آنها پاسخ دهید. خداوند به شما پاداش خیر عطا فرماید.
1: هل هو مستحب او مكروه لبس الأسود طوال السنة؟
1- پوشیدن لباس مشکی در طول سال مستحب است یا مکروه؟
2: ما هو رأي السيد أحمد الحسن بالتطبير؟
2- نظر سید احمدالحسن در مورد قمهزنی چیست؟
3: ما هو رأيه بالنقاب؟
3- نظر ایشان در مورد پوشینه زدن (روبند یا نقاب خانمها) چیست؟
4: كنت اتصفح الموقع ولاحظت في المنتدى أنه يوجد شخص سأل عن الشهادة الثالثة في الاذان/ الاقامة (أشهد أن عليا ولي الله). هل أحمد الحسن يعرف اذا كان الائمة (عليهم السلام) يقولون ذلك في الاذان/ الاقامة او هل النبي (صلى الله عليه وآله) سمح بذلك؟
4- در سایت میگشتم و در تالار دیدم کسی در مورد شهادت سوم در اذان و اقامه پرسش کرده است: «اشهد ان علیاً ولی الله». آیا احمدالحسن میداند امامان(ع) این را در اذان و اقامه میگفتند، یا پیامبر(ص) در این خصوص اجازه فرموده است؟
بعض الأجوبة موجودة ولكن لم تنشر فلا أدري إذا يسمح بنشرها لذلك هذه كل الأسئلة وبانتظار الإجابة الله يوفقكم لكل خير ويبارك بأعمالكم في نصرة يماني آل محمد عليه وعلى أبائه وأهل بيته وذريته أفضل الصلاة والسلام.
المرسل: زينب الشمري - العراق/ بغداد
برخی از پاسخها وجود دارد ولی منتشر نشده است و نمیدانم اجازهی انتشار آنها را میدهند یا نه! بنابراین، اینها تمام پرسشها است و منتظر پاسخ هستیم. خداوند شما را بر هر خیری موفق بدارد و کارهای شما را در یاری دادن یمانی آل محمد پر برکت گرداند. برترین درود و سلام بر ایشان، پدرانش، اهلبیتش و فرزندانش!
فرستنده: زینب شمری ـ عراق ـ بغداد
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً.
ج س1/ ليس مستحباً ولا مكروهاً لبس السواد طوال السنة ولكن المستحب أن يهتم الإنسان بنظافة ملبسه.
پاسخ 1- پوشیدن لباس مشکی در طول سال، نه مستحب است و نه مکروه. آنچه مستحب است این است که انسان به نظافت لباسش توجه داشته باشد.
ج س2/ التطبير بحد ذاته إذا كان جرحاً بسيطاً لإخراج الدم فقط ولم يكن يسبب ضرراً للمؤمن جائز، ولكن إذا كان سبباً لتنفير الناس البسطاء عن الإسلام أو للقدح في الإسلام فهو غير جائز، وهذا هو ما يحصل هذه الأيام، فالذي يريد التطبير يمكنه أن يفعل هذا في بيته وبعيداً عن أعين الناس، وهذا أيضاً أفضل له ليكون عمله مخلصاً لله إن كان فعلاً يطلب بالعمل وجه الله، أمّا من يفعلون هذا بصورة منظمة وجماعية وأمام الناس البسطاء وخصوصاً المخالفين وغير المسلمين فهم يسببون تنفير الناس عن الإسلام وبهذا يكون عملهم محرماً.
پاسخ 2- قمهزنی به خودی خود اگر جراحت سادهای فقط برای بیرونآوردن خون باشد و باعث ضرر و زیان به مؤمن نباشد، جایز است. ولی اگر باعث تنفّر انسانهای عادی از اسلام یا باعث طعنه وارد شدن به اسلام شود، جایز نیست. این چیزی است که این روزها اتفاق میافتد. کسی که میخواهد قمهزنی کند، میتواند این کار را در خانهاش و دور از چشم مردم انجام دهد. این برایش بهتر است، تا کارش خالصانه برای خداوند باشد؛ البته اگر کاری را برای وجه خداوند طلب میکند. اما کسانی که این کار را به صورت منظم، گروهی و در حضور تودههای مردم انجام میدهند مخصوصاً در حضور مخالفان و غیرمسلمانان، اینها باعث تنفّر مردم از اسلام میشوند و به همین دلیل کارشان حرام است.
ج س3/ النقاب جائز ولكنه غير واجب.
پاسخ 3- پوشینه زدن جایز است و واجب نیست.
ج س4/ الشهادة في الأذان للحجج تكون عند بعثهم فالشهادة لعلي وولده (عليهم السلام)وقتها هو عندما تسلم علي (عليه السلام) الخلافة الإلهية بعد وفاة رسول الله (صلى الله عليه وآله). أمّا كونهم تجنبوا أموراً من الشريعة أو شرّعوا أموراً للتقية وتجنيب شيعتهم الضرر والقتل فهذا لا يغير من كونها أموراً شرعية، لقد كان الأئمة (عليهم السلام) في تقية حتى أنهم كانوا في أوقات يضطرون للإفطار في آخر يوم من شهر رمضان لموافقة إفطار الحاكم الجائر.
پاسخ 4- شهادت در اذانها به حجتها، در زمان برانگیخته شدن آنها بوده است. زمان شهادت دادن به علی و فرزندانش(ع) هنگامی بود که خلافت الهی پس از وفات رسول خدا (ص) به علی (ع) تسلیم شد. اما اینکه آنها از مواردی از شریعت دوری میکردند یا مواردی را برای تقیه جهت دفع زیان و کشتار از شیعیانشان تشریع مینمودند، در اینکه آنها مواردی شرعی میباشند، تغییری حاصل نمیکند. امامان(ع) در تقیه بودند؛ تا آنجا که گاهی مجبور میشدند در موافقت با افطار حاکم ستمکار، در آخرین روز ماه رمضان، افطار کنند.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أحمد الحسن -جمادي الآخرة/ 1432 هـ
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
احمدالحسن ـ جمادی الآخر 1432 هـ