جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۷۶۸: آیا ذبح کردن با هر چاقویی مجاز است؟
السؤال/ ۷۶۸: سيدي كما ذكرت لك إني قصاب وإخواني الأنصار ينذرون ذبائح وعقيقة والضحية فنحن نجمع المبالغ ونشتري واحدة أو أكثر حسب المال الذي نجمعه لكي تصبح كمية تكفي للتوزيع على عوائل الانصار فهنا المشكلة عند الذبح لا أعرف أنويها إلى أي إمام وإن كانت عقيقة لم أذكر اسم صاحبها، وهل يجوز الذبح بأي سكين كان نوعها؟ أثقلت عليك سيدي بأسئلتي.
المرسل: هادي (أبو حسن) - العراق
آقای من! همانطور که برایتان ذکر نمودم، بنده قصاب هستم و برادران انصاریام قربانی، عقیقه و گوسفندهایی نذر میکنند. ما مبالغی جمع میکنیم و با توجه به پولی که جمع کردهایم، یکی یا چند تا قربانی میخریم تا به اندازهای شود که برای توزیع به خانوادههای انصار کفایت کند. مشکلی هنگام ذبح کردن وجود دارد؛ نمیدانم به نیّت کدام امام ذبح کنم و اگر عقیقه باشد، نام صاحبش را ذکر نمیکنم. آیا ذبح با هر نوع چاقویی، جایز است؟ آقای من! با پرسشهایم شما را به سختی انداختم!
فرستنده: هادی (ابو حسن) ـ عراق
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً کثیراً.
يجوز الذبح بسكين حديد حادة، ولا إشكال إذا كانت السكين من سبيكة فيها نسبة من الحديد كما هو حال السكاكين الموجود في الأسواق. وبالنسبة للنذر والعقيقة لا يجب أن تنوي عند الذبح وقطع الأوداج أن هذه الذبيحة للنذر الفلاني أو هذه عقيقة لفلان بل تكفي نية صاحب النذر أو العقيقة عند إعطائك المال لتشتري له الذبيحة.
أحمد الحسن - 1433 هـ
ذبح کردن با چاقوی آهنی تیز جایز است. اشکالی ندارد اگر چاقو از آلیاژی باشد که نسبتی از آهن در آن وجود داشته باشد؛ همانند چاقوهای موجود در بازار. در مورد نذر و عقیقه، واجب نیست هنگام ذبح یا قطع کردن رگها، نیّت کنی که این قربانی برای نذر فلانی است یا این عقیقه برای فلان شخص میباشد؛ بلکه نیّت صاحب نذر یا عقیقه در هنگام دادن پول به شما برای خریدن قربانی، کفایت میکند.
احمدالحسن ـ ۱۴۳۳ هـ