جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۷۱۴: حکم ماهی مردهی گیر کرده در تور صیادی
السؤال/ ۷۱۴: بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
السلام على سيدي ومولاي وإمامي أحمد الحسن (عليه السلام).
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً.
درود بر آقا و مولا و امام من، احمدالحسن(ع).
بعض الصيادين ينصب شباكه عصرا ويذهب اليها صباح اليوم التالي ويجد فيها بعض الأسماك ميته وكانت إجابتكم سيدي انه يجوز له أخذها ما لم يكن متعمدا فما هو المقصود بالتعمد؟ واذا كان الصياد قد تاخر ولم يذهب لشباكه في صباح اليوم التالي مرة متعمدا لكن ليس من اجل ان تموت الاسماك في الشبكة ومرة اخرى لضرف جعله يتاخر؟
ناقل السؤال: أبو إسراء الجابري - العراق
برخی از صیادان تور خود را هنگام عصر پهن میکنند و صبح روز بعد آنجا میروند و بعضی ماهیها را مرده مییابند و پاسخ شما ـآقای منـ این بود که گرفتن آنها تا زمانی که عمدی نباشد، جایز است. منظور از عمدیبودن چیست؟ اگر صیاد دیر کند و یک مرتبه از روی عمد صبح روز بعد سراغ تورش نرود، ولی نه به این جهت که ماهیهای گرفتار در تور بمیرند، و بار دیگر علت دیگری باعث تأخیرش شود، حکمش چیست؟
نقلکنندهی پرسش: ابو اسرا جابری ـ عراق
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
إذا نصب الشباك أو آلة الصيد وخرج فيها سمك فهو مذكى سواء خرج حياً أم ميتاً. والعمد هو أنه يترك السمكة التي قام بصيدها عالقة بالة الصيد عن عمد حتى تموت في الماء أي انه يتعمد أن تموت السمكة بالماء، أما إن تأخر في سحب آلة الصيد وخرجت السمكة ميتة فلا إشكال في كونها مذكاة لكونها علقت بآلة الصيد وإن كانت قد ماتت بالماء.
أحمد الحسن - رجب الأصب/ 1435 هـ
اگر تور یا ابزار صید را نصب کند و ماهی از آن خارج شود، تزکیه شده است؛ چه زنده بیرون آمده باشد چه مرده. منظور از عمد این است که ماهی که صید نموده است را به طور عمدی در ابزار صید باقی بگذارد، تا اینکه در آب بمیرد؛ یعنی به صورت عمدی کاری کند که ماهی در آب بمیرد. اما اگر در کشیدن ابزار صید تأخیر کند و ماهی مرده بیرون بیاید، اشکالی در تزکیه شدن آن نیست؛ چرا که ماهی در ابزار صید گرفتار شده بوده است، هرچند در آب مرده باشد.
احمدالحسن رجب الأصب ـ ۱۴۳۵ هـ