جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسشهای متفرقه
پرسش 189:
اگر یکی از انصار ـمرد یا زنـ احکام شرایع را یاد گرفته باشد ولی دچار بیماری شک و وسواس باشد و به سبب این بیماری احکام را پیاده نکند و نتواند بر نفس امر کننده به بدیاش پیروز شود، آیا ـباوجود دانستن حکمـ با این عملی که انجام میدهد گناهکار است؟
نصیحت شما برای چنین کسانی که به سبب شک و وسواس احکام را پیاده نمیکنند چیست؟
پاسخ:
عمل کند و توجهی به شک و تردید نداشته باشد.
پرسش 190:
آیا ما میتوانیم از صلیب استفاده کنیم (بیاویزیم)؟
پاسخ:
پوشیدن صلیب (استفاده از صلیب) ـبهخودیخودـ جایز است.
پرسش 191:
حکم به همراه داشتن خنجر (سلاحی است کمری و در میان بدن به کمربند بسته میشود و از سنتهای یمنیها و عمانیها است) اگر مُرصَّع به طلا باشد و دستهاش از شاخ حیواناتی مثل کرگدن ساخته شده باشد چیست؟
پاسخ:
استفاده و به کمر بستن این خنجر اشکالی ندارد، ولی در صید حیوانات و کشتن آنها ـبهخصوص آنهایی که در معرض انقراض قرار دارند مثل کرگردنـ به جهت استفاده از شاخشان اشکال وجود دارد.
این کاری است ناصحیح و نباید صیادهایی که چنین عملی انجام میدهند و تجاری که مصنوعات به وجود آمده از شاخ و عاج را به فروش میرسانند مورد تشویق قرار گیرند.
پرسش 192:
پدرم بیش از 20 سال است که مرحوم شده و وصیتی نموده که ازجملۀ آنها این است:
ثلث ماتَرَکم را پسر بزرگتر بین نیازمندان توزیع و در کار خیر مصرف نماید؛ و ماتَرَک مرحوم، اموال و خانه بوده است. پس از فوت ایشان، عملیات مربوط به اموال انجام شد؛ ولی اکنون مشکل، خانه است.... و اکنون.... میخواهند آن را بفروشند.
پسر بزرگتر قانع شده است که در میان فرزندان، کسانی وجود دارند که به اموال نیازمند هستند چراکه در وضعیت بدی زندگی مینمایند.
پرسش این است که آیا من میتوانم در آن ثلثی که با وصیت به نیازمندان اختصاص یافته است تصرّف کنم و بخشی از آن را به کارهای خیر اختصاص بدهم و بقیه را بین فرزندان مرحوم توزیع نمایم؟
پاسخ:
جایز است.
پرسش 193:
آیا مصرف کردن اموالِ بیمارِ از کار افتاده که از ادارۀ بیمۀ تأمین اجتماعی گرفته میشود جایز است....
و اینکه آن را در خانه و خانوادۀ موجود در آن مصرف نماید؛ علیرغم احتیاج این بیمار به آن اموال بدون اینکه چیزی ازآنچه میخواهد را به او بدهند....
یعنی خودداری از دادن هر چیزی به او؟
پاسخ:
اموالی که برای بیمار صرف میشود اختصاص به بیمار دارد. پس مصرف آن بدون اجازۀ او جایز نیست.
پرسش 194:
برادرم پیش از این دعوت مبارک به دلیل شدّت مشکلات خانوادگی خودکشی کرد. آیا او در آتش است؟
او در حالت طبیعی خود نبود بلکه مصیبتهای دنیا بر او شدت گرفته بود و آنچه نباید، انجام داد.
من چهکار میتوانم برایش انجام دهم؟
پاسخ:
خودکشی یا آزار رساندن به خود حرام است، ولی این به آن معنا نیست که هر کس چنین کند از اهل آتش است؛ هر کس بر ولایت کسانی باشد که خداوند فرمان به اطاعت از آنها را به او داده است باشد، از اهل بهشت است.
پرسش 195:
آیا فرستادن دختران یا فرزندان به مدارس مختلط جایز است؟ با توجه به اینکه مدارس جداگانهای نیز وجود دارد؛ اما این عمل، با توجه به پایینبودن سطح تعلیم و تربیت و دانشآموزان آنها انجام میشود.
پاسخ:
در آموزش دورۀ ابتدایی ـیعنی شش سال اولـ اشکالی ندارد. اما در سطوح بعدی و مخصوصاً در سالهای نزدیک بلوغ، بهتر است تا جایی که امکان دارد از این مسئله دوری شود.
پرسش 196:
ما چیزهایی داریم که برای دعوت مبارک وقف شدهاند. برخی مختص موکبها (هیأتها)، برخی مختص بیت المال و برخی نیز مختص به کار هستند.
بعضی از آنها بعد از گذشتن مدتی از بین رفتهاند و این به سبب منتقل کردنشان از جایی بهجای دیگر یا به علت نبودن مکان مناسب برای محافظت از آنها یا به علت از دور خارج شدنشان ـیعنی عدم کاراییشان مثل تجهیرات اتصال به اینترنت (تجهیزات امنیتی و ارتباطی) یا کامپیوترهای قدیمی، مانیتور، صندلی، کولر یا هر چیز کاربردی که چنین اتفاقی برایش افتاده استـ بوده است.
این پرسش عبارت است از پیشنهاداتی که به شما ارائه میدهیم و بفرمایید کدام را مناسب میبینید:
آیا ما میتوانیم آنها را بفروشیم ـکه با توجه به قدیمی بودن و از بین رفته بودنشان با قیمتی نازل فروخته میشودـ و مبالغ حاصل از آن را بهعنوان مورداستفادهشان بازگردانیم (یعنی به موکبها، بیت المال و ...)؟
آیا میتوان نابودشان کرد (منظورم آنهایی است که بهطور کامل از بین رفتهاند)؟
آیا میتوان به برادران نیازمندمان بدهیم (منظور آنهایی است که نمیتوان فروخت)؟
پاسخ:
فروختن آنها و بازگرداندن مبلغشان به بیت المال یا به مصرف رساندن مبلغ آنها برای نیازمندان ـاگر مربوط به بیت المال باشندـ جایز است؛ اما در مورد وسایل مربوط به موکب (هیئت) حسینی باید مبلغ آن در آن موکب هزینه شود.
پرسش 197:
اگر گاوی وقف امام داشته باشم و این گاو نرینهای بزاید، آیا میتوانم آن را با یک ماده جایگزین کنم و بازهم وقف بیت المال محسوب شود؟
یا آن را بفروشم و پولش را به بیت المال تسلیم کنم؟ کدام یک از این دو را میتوانم انجام دهم؟
پاسخ:
هر دو کار جایز است.
***
این آخرین مطلبی است که از پرسشهای فقهی و پاسخهایشان تا آخر شب سوم از ماه ذی القعده سال 1437 هـ.ق تدوین نمودم.
والحمد لله اولاً و آخراً
واثق حسینی
نجف اشرف
پاسخ های فقهی مسائل متفرقه ج 4 ص 124-129.