جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامصید و رفتار با حیوان
پرسش 75:
آیا صید ماهی و پرندگان با استفاده از سَم جایز است؟ با توجه به اینکه با استفاده از این روش، هر حیوان زندهای میمیرد.
اما پرندگان فقط هنگامی تأثیر میپذیرند که سم را خورده باشند؛ با توجه به اینکه آنها بهسرعت نمیمیرند و آنها را زنده میگیرند. ولی اگر مکان ترک شده باشد پرندگانی که سم خوردهاند خواهند مرد، درحالیکه اگر کسی آنها را نگیرد در ابتدای خوردن سم، زنده میباشند.
پاسخ:
جایز نیست.
پرسش 76:
برخی از صیادان تور خود را هنگام عصر پهن میکنند و صبح روز بعد آنجا میروند و بعضی ماهیها را مرده مییابند و پاسخ شما ـآقای منـ این بود که گرفتن آنها تا زمانی که عمدی نباشد جایز است.
منظور از عمدی بودن چیست؟ اگر صیاد دیر کند و یکمرتبه از روی عمد صبح روز بعد سراغ تورش نرود، ولی نه به این جهت که ماهیهای گرفتار در تور بمیرند، و بار دیگر علت دیگری باعث تأخیرش شود حکمش چیست؟
پاسخ:
اگر تور یا ابزار صید را نصب کند و ماهی از آن خارج شود تذکیه شده است؛ چه زنده بیرون آمده باشد چه مرده.
منظور از عمد این است که ماهی که صید نموده است را بهطور عمدی در ابزار صید باقی بگذارد تا اینکه در آب بمیرد؛ یعنی بهصورت عمدی کاری کند که ماهی در آب بمیرد. اما اگر درکشیدن ابزار صید تأخیر کند و ماهی مرده بیرون بیاید، اشکالی در تذکیه شدن آن نیست؛ چراکه ماهی در ابزار صید گرفتارشده بوده است، هرچند در آب مرده باشد.
پرسش 77:
آیا صید ماهیها در زمان تکثیرشان جایز است؟
و آیا صید ماهی با استفاده از سم یا به روش الکتریکی که عبارت است از اتصال سیم الکتریکی به باتری ماشین و انداختن آن سیم به داخل آب که موجب مرگ همۀ حیوانات آبزی که موج الکتریکی به آنها میرسد میگردد، جایز است؟
پاسخ:
صید ماهیها در زمان تکثیرشان جایز نیست ـزیرا ضرر عام به دنبال داردـ و به کار بردن روشهای صیدی که موجب مرگ موجودات زنده بهطور تصادفی میشود ـمثل استفاده از الکتریسیته، سم و نظایر آنهاـ جایز نیست.
پرسش 78:
برخی مردم صیادان را از صید در بعضی مناطق منع مینمایند؛ با این دلیل که زمین برای آنها بوده، حکومت آن را گرفته و رود بزرگی در آن ایجاد کرده است؛ درصورتیکه عمومی هست.
آیا این افراد حق منع کردن دارند و آیا صیادان حق صید دارند؟
پاسخ:
صیادان حق صید دارند و منع کردن آنان جایز نیست و هرکسی که به دلیل ایجاد کردن این رود زیاندیده باشد، حق درخواست عوض زیان از کسی که به او زیان رسانیده است را دارد؛
که در این مثال همان حکومت هست. چه غرامت گرفته باشد یا نگرفته باشد، او حق ندارد دیگران را آزار دهد و آنان را از صیادی در رود منع نماید. ستم حکومت نا عادل به او مجوز آزار دادن عموم مردم را به او نمیدهد.
پرسش 79:
ما چند گربه در خانهداریم و گفته میشود موی گربه مکروه است و باعث بیماری میشود، و دیگران از آنها چندششان میشود و حرفهایی ازایندست.
نظر شما سرور ما در این خصوص چیست؟
پاسخ:
نگهداریِ گربه جایز است.
پرسش 80:
حکم کسی که سگی را با این گمان که آزار رسان است کشته باشد چیست؟
پاسخ:
استغفار از خداوند سبحان و متعال.
پرسش 81:
آیا اخته کردن (درآوردن بیضه) حیوان تربیتشده مثل گربه یا سگ در عرصۀ پزشکی جایز است؟
پاسخ:
باوجود ضرورت جایز ـولی مکروهـ است.
پرسش 82:
آیا جایز است دو سگ از نژاد هاسکی که از یک مادر متولدشدهاند را با یکدیگر آمیزش کنیم؟
پاسخ:
جایز است، ولی بهتر است از آمیزش دادن نزدیکان (با درجهای که بهعنوان محارم شناخته میشود) در تکثیر حیوانات ـدر صورت وجود جایگزینی دیگرـ اجتناب شود.
پاسخ های فقهی مسائل متفرقه ج 4 ص 55- 58.