جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامخوردنیها و نوشیدنیها
پرسش 65:
آیا خوردن ماهی سپیداج (نوعی ماهی مرکب = cuttlefish) جایز است؟
پاسخ:
جایز نیست.
پرسش 66:
حکم خوردن جانوران نرمتن دریایی و گشنیز ـکه در تهیۀ بسیاری از غذاها استفاده میشودـ چیست؟
پاسخ:
خوردن نرمتنان ـازجمله هشتپا و موارد دیگرـ جایز نیست، ولی خوردن گشنیز حلال است و اشکالی ندارد.
پرسش 67:
من در روزنامۀ «میدل ایست» (middle-east) خواندهام یک مفتی کویتی خوردن ماهیهایی که در مزارع اروپایی با اجزای زائد خوکها ـکه به مواد دیگری تبدیلشدهاندـ تغذیهشدهاند را جایز دانسته است. پرسش من: آیا خوردن این ماهیها که بهوفور در بازار یافت میشوند جایز است؟
پاسخ:
حلال هستند و خوردن آنها جایز است اگر شرایط دیگر حلال بودن مثل تذکیه ـیعنی زنده از آب خارج شدنـ در آنها رعایت شده باشد.
پرسش 68:
حکم پنیرهای بستهبندیشدۀ خارجی بهخصوص پنیر کرافت چیست؟ حکم پنیرمایهای که در آن استفاده میشود چیست؟
پاسخ:
پنیرمایه برای تهیۀ پنیر اشکالی ندارد چه از حیوان ذبحشدۀ شرعی به دست آید یا غیر ذبح شرعی.
پرسش 69:
در خصوص ماءالشعیر، آیا برای بیمار حلال است یا حرام؟ و آیا برای حلال بودنش شروطی وجود دارد؟
پاسخ:
اگر آبجو تخمیر نشده باشد، خوردنش جایز است، اما اگر تخمیر شود، نوشیدن آن حتی برای فرد بیمار نیز جایز نیست (بهعبارتدیگر، امکان استخراج و استفاده از آبجو با استفاده از فشردن یا با هر روش دیگری وجود دارد ولی باید قبل از ظاهر شدن حالت تخمیر در آن صورت گیرد).
پرسش 70:
آیا استفاده از ادرار شتر در درمان بیماری تنگی نفس برای شخص مؤمن جایز است؟ یکی از پزشکان از آن برای درمان این بیماری تعریف و تمجید میکرد با این دلیل که امام صادق (ع) از آن برای درمان این بیماری توصیه فرموده است؟
پاسخ:
اگر میخواهی مثل بزرگان دین وهابی و پیروان فریبخوردهشان ادرار شتر بنوشی، بدان که این کار زشت و منفوری است و نوشیدن ناپاکی جایز نیست؛ اما امام صادق ـکه درود خداوند بر او بادـ هرگز نوشیدن ناپاکی را حلال نفرموده است.
پرسش 71:
پرسش من در خصوص مهندسی ژنتیک گیاهان، حیوانات، قارچها و باکتریها از طریق بیوتکنولوژی است. آیا این کار جایز است؟
آنچه از پاسخهای پیشین صادرشده از امام (ع) فهمیدهام، این است که خوردن غذاهایی که اصلاح ژنتیکی شدهاند حرام نیست، ولی میخواهم بدانم آیا این کار ازاینجهت که تغییر در خلقت خداوند سبحانومتعال محسوب میشود، حرام نیست؟
پاسخ:
اصلاح ژنوم گیاهان و حیوانات و حتی اصلاح ژن انسانها نیز جایز است اگر از ضوابط اخلاقی و احکام کلی شرعی خارج نشود. این بدنها تنها ابزارهایی هستند که ارواح ما آنها را برای امتحان در این عالم جسمانی به کار میگیرند.
پاسخ های فقهی ج 3.