جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
پیشتر به یک سؤال من پاسخ دادید، با این مضمون که با توجه به حدیث امام موسی کاظم(ع) کسی جز نبی یا وصی در جفر نمینگرد و کلیدهایش خلافت خداوند عزوجلّ میباشد و جفر سفید تقیّه و جفر سرخ خون و کشتار است.
سؤال 1: آیا تمام انبیا و اوصیا(ع) مشمول این حدیث شریف هستند یا خیر؟
سؤال 2: آیا این حدیث دلالت بر مقیّد بودن و وجودِ انحصار در نگاه کردن در جفر است؟
سؤال3: آیا این حدیث اشاره مینماید که افراد خارج از دایرهی انبیا و اوصیا نمیتوانند در جفر نظر بیفکنند؟ اگر پاسخ منفی باشد این اشخاص چه کسانی هستند و صفات و خصوصیات آنها چیست و چگونه در جفر نظر میکنند؟
قرآن کریم را «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» (جز پاکان آن را لمس نمیکنند)؛
آیا این آیه بر جفر منطبق است؟با توجه به اینکه که جفر مانند قرآن کریم نیست؟
امیدوارم پاسخ دهید. درود پاک برای شخص احمد الحسن و برادرانش والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. بیشک دورانهای متنوعی خواهیم داشت؛ مادام که هدفمان یکی است یعنی خدمت به مولایمان امام مهدی(ع) و زمینهسازی برای ظهور و یاری ایشان. خداوند به شما برترین پاداش نیکوکاران را عطا فرماید!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمین،
وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
جواب سوال 1: هر فرستادهای باید احکام مورد نیاز امتی که به سویش فرستاده شده است را بداند؛ این احکام در جفر موجود میباشد.
جواب سوال 2: نگاه کردم به هر آنچه از علمی که در جفر وجود دارد و مورد نیاز امتی است که به سویشان ارسال انجام شده، مخصوص و منحصر به نبی یا وصیّ فرستاده شدهی به سویشان میباشد.
جواب سوال 3: بعضی از افراد این امکان را پیدا میکنند تا خداوند به گوشهای از آنچه در جفر وجود دارد، آنها را مطلع سازد. خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»(1)
(اگر مردم قريهها ايمان آورده و پرهيزگاری پيشه کرده بودند، برکاتی از آسمان و زمين را به رويشان میگشوديم، ولی (فرستادگان) را تکذیب کردند؛ ما نيز به کيفر کردارشان مؤاخذهشان کرديم).
این آیه در وصف آنها آمده است.
جواب سوال 4: «لمس کردن» در این آیه
«لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(2)
یعنی شناخت و معرفت.
پس هر آنچه امّت به آن احتیاج دارند را کسی جز فرستادهشدگان به سویشان (الْمُطَهَّرُونَ) نمیدانند (لَّا يَمَسُّهُ)(3).
منابع:
1- اعراف: 96.
2- واقعه: 79.
3- روایاتی در این مضمون روایت شده است؛ از جمله آنچه در محاجهی ابن عباس با معاویه در فضل آل محمد(ع) روایت شده است: «.... ای معاویه! در زمان خلافت عمر بن خطاب، عمر مرا نزد علی بن ابی طالب(ع) فرستاد که: من میخواهیم قرآن را جمعآوری و ثبت کنم، پس هرآنچه از قرآن نوشتهای برایم بفرست. علی(ع) فرمود: «به خدا سوگند اگر گردنم زده شود این کار را انجام نخواهم داد». گفتم: «برای چه؟!» فرمود: «خداوند میفرماید:
«لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»
یعنی کسی جز پاکشدگان نمیتواند به همهی آن دسترسی داشته باشد و منظور، ما هستیم؛ کسانی که خداوند از هر پلیدی به دورشان داشته و کاملا پاکیزهشان داشته است و میفرماید:
«ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا»
(سپس کتاب را به بندگان برگزیدهمان به میراث دادیم)؛
ما همان کسانی هستیم که خداوند از میان بندگانش برگزید، ما برگزیدگان خداییم و برای ما مثالها زده و بر ما وحی نازل شده است». عمر خشمگین شد و گفت: ابن ابی طالب فکر میکند علم نزد کس دیگر غیر از او نیست؟! پس هر کس از قرآن چیزی قرائت میکند برای ما بیاورد. اگر کسی چیزی از قرآن میخواند و کس دیگری هم تأیید میکند، آن را بنویسید وگرنه، ننویسید. ابن عباس گفت: ای معاویه، اگر کسی بگوید بخشی از قرآن مفقود شده است، دروغ میگوید، تمام آن نزد اهلش میباشد....». بحار الانوار: ج 33 ص 270.
در روایتی، امام علی(ع) به عمر فرمود: «هرگز به آن دست نخواهید یافت؛ من آن را نزد ابو بکر آوردم تا صرفاً حجّت بر شما تمام باشد و روز قیامت نگویید ما ازآن غافل بودیم یا بگویید آن را برای ما نیاوردی. به قرآنی که نزد من است کسی جز پاکیزگان دست نمییازد و آنها، اوصیا از فرزندانم میباشند». عمر گفت: آیا برای اظهار و رؤیت آن وقت معلومی است؟ امام علی(ع) فرمود: «آری، هنگامی که قائم از فرزندان من قیام کند، آن را ظاهر خواهد نمود و مردم را مطیع آن میکند و سنت رسول خدا(ص) را جاری خواهد ساخت».
معجم احادیث امام مهدی(ع) شیخ علی کورانی عاملی: ج 3 ص 126.