جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش 53:
هنگام تنگ بودن وقت، حکم چیست: آیا اذان ساقط میشود؟ یا اقامه؟ یا هر دو با هم؟
پرسش 54:
آیا اذان و اقامه برای کودکی که به سن تکلیف نرسیده واجب است در حالی نمازهایش مستحبی میباشد؟
پرسش 55:
آیا آرام اذان گفتن زن فقط برای جاهایی است که در آنجا مردانی حضور دارند که میشنوند، یه به طور مطلق میباشد؟
پرسش 56:
آیا آرام اذان گفتن زن فقط در خصوص اذان است نه اقامه، یا هر دو؟
پرسش 57:
اگر کسی اذان را فراموش کند (نماز را) ادامه میدهد. اگر اقامه را فراموش کند چطور؟
پرسش 58:
اگر جماعتی باشند و از روی سهو، از اذان غافل شوند و فراموشش کنند، حکم نمازشان چیست؟
پرسش 59:
در نماز جماعت به اذان شخص دیگر کفایت میکند حتی اگر موذّن یک نفر باشد، ولی اگر کسی غیر از امام جماعت اقامه بگوید، آیا امام میتواند به آن اکتفا و با تکبیرةالاحرام نماز را آغاز کند؟
پرسش 60:
آیا کسی که نماز فرادی میخواند میتواند به اذان شخص دیگر که او هم فرادی میخواند اکتفا کند؟
پرسش 61:
آیا بین اینکه برای خودش اذان بگوید یا برای غیر خودش، از نظر شرط بودن طهارت در اذان و اقامه، فرقی وجود دارد؟
پرسش 62:
آیا اذان کسی که در زبانش سنگینی وجود دارد یا توان تلفظ برخی حروف را ندارد صحیح است؟
پرسش 63:
و اگر با برخی قواعد نحوی مخالفت نماید حکمش چگونه است؟
پرسش 64:
اگر کسی در بخشی از اذان شک کند چه باید انجام دهد، درحالیکه در هنگام شک کردن هنوز در گفتن اذان باشد؟ اگر اذان را به پایان رسانیده بود چطور؟ این سوال در مورد اقامه نیز مطرح میباشد.
پرسش 65:
آیا میتوان در اذان به جای لفظ مهدی نام مهدی(ع) ذکر شود؟
پرسش 66:
اگر نماز ظهر را با اذان و اقامه خوانده و بعد از نماز، نافلهها را به جا آورده و به دعا و یاد خدا مشغول شوم به طوری که تا نماز عصر طول بکشد، آیا همان اذان ظهر کفایت میکند یا باید برای نماز عصر اذان دیگری بگویم؟
پرسش 67:
انسان مؤمنی اذان و اقامه گفت و وارد نماز شد. در حین نماز، چیزی که باطل کنندۀ نماز است از او سر زد. آیا پس از وضو گرفتن، اذان و اقامه بر او واجب است؟ با توجه به اینکه وضعیت نشستن او تغییر خواهد کرد زیرا وی میرود که وضو بگیرد.
پاسخ 53:
هنگامی که وقت تنگ شود و جز به اندازۀ به جا آوردن رکعتهای نماز وقت نباشد، اذان و اقامه ساقط میشود و اگر وقت فقط به اندازۀ اقامه باشد نه اذان، اقامه واجب است و اذان واجب نیست.
پاسخ 54:
کودکی که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد اگر برای نماز اذان و اقامه نگوید، نمازش صحیح است، اما فردی که نماز (واجبش) را با عنوان مستحبی میخواند، فقط میتواند با اذان و اقامه به او اقتدا کند.
پاسخ 55:
اگر مردی حضور داشته باشد که میشنود یا در مکانی عمومی باشد که احتمال وارد شدن مردان در هر زمانی به آنجا وجود داشته باشد.
پاسخ 56:
هر دو را آرام میگوید.
پاسخ 57:
به همان صورت ادامه میدهد.
پاسخ 58:
نماز را ادامه میدهند و نماز صحیح است.
پاسخ 59:
جایز است برای نماز جماعت، امام یا غیر امام اقامه بگوید.
پاسخ 60:
جایز است؛ میتواند اکتفا کند.
پاسخ 61:
فرقی ندارد. داشتن طهارت در هر دو مورد صورت مستحب است.
پاسخ 62:
صحیح است.
پاسخ 63:
صحیح است.
پاسخ 64:
اگر هنگامی که در حال اذان گفتن است شک کند، به مقطعی که در آن شک کرده است بازمیگردد، آن را میخواند و بعد اذان را کامل میکند، و به همین صورت در مورد اقامه. اما اگر اذان یا اقامه را به پایان رسانیده باشد به شکّش توجهی نمیکند.
پاسخ 65:
جایز است، ولی در حال حاضر انجام ندادن آن بهتر است.
پاسخ 66:
اگر محل سجده را ترک نکرده باشید همان اذان اول کفایت میکند.
پاسخ 67:
اذان و اقامه را تکرار نمیکند. کسی اذان و اقامه را تکرار میکند که موضع سجدهاش را ترک گفته و برای پرداختن به کار دیگری از نماز روی برگردانده است؛ حال آنکه این مؤمن فقط برای وضوی نماز، موضع سجدهاش را ترک کرده و او برای انجام کاری دیگر، از نماز روی نگردانیده است.
پاسخ های فقهی کتاب نماز ص 29-34.