جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسلام بر امام، فرزند حسن و رحمت خداوند و برکاتش. در نتیجهی روشن بودن برهان و دلیلی که مطرح کردید، به شما ایمان آوردم؛ دلایلی که روشن میکند شما اهل حق و راه استوار هستید. پس از اینکه قانع شدیم، خواستیم حقیقت و حق را به مردم بشناسانیم و آنها را به تمسّک جستن به بیعت با شما راهنمایی کنیم. برخی از پرسشها را برای ما مطرح کردند و آنها را برایتان فرستادیم تا پاسخ را بدانیم و به شککنندگان به شما پاسخ دهیم. پرسشها: اگر همانطور که ادعا میکنید ایشان فرزند امام مهدی یا یمانی است، چرا در رؤیا دیده است که امام از او درخواست رفتن به نجف را کرده است؟ چرا به طور مستقیم از او درخواست دیدار نکرده است؟ از آنجا که ایشان فرزند امام است، امام به او آموزش میدهد؛ پس چرا در مدارس مردم عادی یا آکادمیک آموزش دیده است؟ دلیلی که ایشان به عنوان فرزند مهدی بودن آورده است، چیست؟ اگر همانطور که ادعا میکنید پدرش او را فرستاده است، آیا لازم نیست چیزی به همراهش ارسال کند تا دلیل فرستاده بودنش از سوی ایشان باشد؟ هر چیزی، مثلاً معجزهای؟ در حالی که ما میدانیم سفرای چهارگانه، آخرین کسانی بودند که با امام دیدار کردند؛ این مورد چگونه قابل پذیرش میباشد؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً کثیراً.
و علیکم السلام و رحمت الله و برکاته.... برادرم، خداوند شما و ما را بر حق، ثابت قدم بدارد، و شما و ما را در دعوت به حق و یاری آن، موفق بدارد. اما پاسخ به پرسش: چرا در رؤیا دیده که امام از او درخواست رفتن به نجف را کرده است؟ چرا به طور مستقیم از او درخواست دیدار نکرده است؟ آیا درخواست در رؤیا، درخواست مستقیم نیست؟ آیا میدانند که عالم رؤیا همان عالم ملکوت، یعنی عالم اطاعت است، و درخواست در آن عالم، خود دلیلی بر علم شخص مامور، و ایمان داشتن ایشان به عالم غیب میباشد و همین راز متفاوت بودن ایشان از باقی بندگان است. هر چند درخواست در این عالم امکانپذیر است، ولی چنین درخواستی، از عظمت مقام امام احمدالحسن (ع) پرده برنمیدارد. در درخواست امام (ع) در این دنیا، امتحانی در وجود ندارد و در آن، بیان جایگاه کسی که به او دستور داده شده، و بزرگی ایمان او به غیب و نشانههایش، وجود ندارد. از همین رو، درخواست از ایشان به وسیلهی رؤیا، دلیلی برای امام احمدالحسن(ع) میباشد، نه نکتهی منفی که باعث شک و تردید گردد؛ چرا که از اخلاص ایشان و توفیق خداوند سبحان به ایشان پرده برمیدارد. خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون)(1 )
(آنان که به غيب ايمان میآورند و نماز را به پا میدارند، و از آنچه روزيشان دادهايم انفاق میکنند).
خداوند سبحان مؤمنان به غیب را اینگونه نامیده است که پرهیزگار هستند و پیشوای پرهیزگاران، برترین ایشان در تصدیق به غیب میباشد، و رؤیا، سخن خداوند سبحان در غیب است. پس این، فضیلتی برای امام احمدالحسن (ع) میباشد. از خداوند سبحان درخواست داریم که ما را به آن، توفیق عطا کند و ما را همانطوری که اماممان هست، قرار دهد؛ از کسانی که غیب را تصدیق میکنند و به آن ایمان حقیقی دارند.
برای بیشتر پیامبران در بیشتر اوقات، وحی در رؤیا فرستاده میشده است. چرا جبرئیل(ع) به طور مستقیم برای ایشان نمیآمد؟
ائمه (ع) بیان فرمودند که سخن ما در خواب، همانند سخن ما در بیداری است. به این روایت مهم، دقت کنید:
قرب الاسناد ـ حمیری قمی ص 348:
1258ـ معاویه بن حکیم از حسن بن علی بن بنت الیاس روایت میکند: امام رضا (ع) بدون هیچ مقدمهای به من فرمود: «پدرم دیشب نزد من بود». عرض کردم: پدرتان؟! فرمود: «پدرم». عرض کردم: پدرتان؟! فرمود: «پدرم». عرض کردم: پدرتان؟! فرمود: «در خواب. جعفر نزد پدرم میآمد و میفرمود: پسرم! اینگونه انجام بده. اینگونه انجام بده». راوی میگوید: پس از آن، بر ایشان وارد شدم و به من فرمود: «ای حسن! خواب و بیداری ما، یکسان است».
اما مسئله آموزش، بله امام مهدی(ع) کسی است که به امام احمدالحسن (ع) علوم دینی و الهی آموزش داده است و وجود ایشان در حوزه، با توجه به توفیقی که خداوند سبحان برای ایشان در این کار، عنایت فرمود، برای اصلاح بوده است. وجود ایشان در حوزه برای بیان حقیقت و پرده برداشتن از بسیاری از انحرافات بوده است، چه در زمینهی راه و روش یا در سطح برخورد اقتصادی و اجتماعی. این موضوعی است که همهی طلبههای حوزه که با ایشان زندگی میکردهاند، به آن گواهی میدهند؛ حتی کسانی که به دعوت ایشان هم ایمان نداشته و ندارند.
اما اگر منظور پرسشکننده آموزش آکادمیک است که همان دست یافتن امام احمد(ع) به لیسانس شهرسازی میباشد، عیبی برای ایشان محسوب نمیشود تا در این خصوص از او سؤال شود. ایشان(ع) انسانی همانند بقیهی مردمان است و در جامعهای زندگی میکند که نظم و ترتیبی دارد، و آموزش دیدن علوم دنیوی در دانشگاه توسط ایشان، در فرستاده بودن ایشان از سوی امام مهدی(ع) به سوی مردم، تأثیری ندارد. بیشتر پیامبران و فرستادگان خداوند(ع) از آنجا که حرفهی رایج در اقوامشان، چوپانی بود، آن را از قومشان آموزش میدیدند و انجامش میدادند. عیسی(ع) نجاری را از یوسف نجار آموخت و پیامبر خدا(ص) تجارت را با بیرون رفتن به همراه تاجران مکه آموخت. چنین عملکردی، کمبود یا عیبی محسوب نمیشود، همانطور که در رهبری در زمین نیز سودمند میباشد.
خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ وَ يَمْشي فِي الْأَسْواقِ لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذيراً)(2 )
(گفتند: این چگونه فرستادهای است؟ غذا میخورد و در بازارها راه میرود؟ چرا فرشتهای بر او فرود نمیآيد تا همراه با او بيمدهنده باشد؟).
برادرم! خداوند سبحان توفیقت دهد و تسدیدت نماید، آنان را تذکر بده تا مانند آن کسانی نباشند که چنین سخن احمقانهای را بیان کردند که باعث شد، خداوند سبحان آنان را به واسطهاش رسوا کند و از سفاهت عقلهایشان پرده بردارد، و با دلیل حق و استدلال و حجتش، دلیلشان را عقیم گرداند.
در مورد دیدار با امام مهدی(ع) نیز هیچ شیعهای وجود ندارد که این سخن آنها را بر زبان براند؛ چرا که داستانهای دیدار امام مهدی(ع) با مردم بسیاری، به حد تواتر رسیده است. شاید مشهورترین آنها دیدارهای سید مهدی بحرالعلوم با امام(ع) و همچنین داستان دیدار سید حیدر حلی با امام(ع) و سرودن قصیدهی مشهورش برای ایشان باشد. «ای احیا کنندهی شریعت! صبر در انتظار تو مُرد». کتابهایی وجود دارد که در این زمینه تألیف شده و داستانهای دیدار با امام مهدی(ع) را ذکر نمودهاند.
اما درخواست معجزه، درخواستی است که بر این دلالت دارد که کسی که آن را درخواست میکند یا با اینکه دلیل حق، روشن و واضح است، به آن جاهل است یا صرفاً چنین چیزی را درخواست میکند تا ایمان نیاوردن به دلیل و تصدیقش را توجیه کند. کسی که قرآن را میخواند، میبیند کسانی درخواست معجزه میکنند که به آن ایمان نمیآورند. قوم فرعون که درخواست معجزه کردند، ولی به آن ایمان نیاوردند و فقط کسانی به آن ایمان آوردند که آن را درخواست نکرده بودند؛ یعنی همان جادوگران. قوم صالح که درخواست معجزه میکنند، ولی وقتی اتفاق میافتد، به آن کفر میورزند. همچنین قوم رسول الله(ص) وقتی معجزات را دیدند، کفرشان به محمد(ص) بیشتر شد و ایشان را به جادوگری متهم کردند. کسی که معجزه میخواهد، منتظر معجزهی قائم(ع) که همان دود است باشد، که نشانهی عذاب است؛ پناه بر خدا از آن. از خداوند میخواهیم که همهی انصار امام مهدی(ع) را در سرتاسر جهان، از این عذاب بزرگ الهی در امان بدارد.
همچنین آیا سفرا معجزاتی آوردند تا مردم ایشان را تصدیق نمایند که با امام مهدی(ع) دیدار میکنند؟؟!!
والحمدلله وحده وحده وحده.
هیئت علمی انصار امام مهدی (خداوند در زمین تمکینش دهد)
رجب المرجب1432هـ ق
منابع:
1- بقره: 3.
2- فرقان: 7.