جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
به امام احمدالحسن (ع) که خداوند در زمین تمکینش دهد و فرج محمد و آل محمد (ع) را تعجیل فرماید.
در رشتهی پزشکی کارهای بسیاری از دانشجویان دانشکدهی پزشکی درخواست میشود که در طولانی مدت یا کوتاه مدت، به بیمار زیان میرساند و این اعمال رایج نیز میباشند؛ به عنوان مثال در دندانپزشکی دانشجو اینگونه میآموزد که پر کردن عوارض جانبی ندارد حال آنکه در واقع مواد آن، حاوی جیوه میباشد که سمی است و تا هنگامی که در دهان انسان باشد، بر سلامتیاش تأثیرگذار است. از دانشجوی دندانپزشکی خواسته میشود از این پُر کنندهی دندان در دانشگاه پزشکی برای بیماران استفاده کند، با اینکه راهحلهای جایگزین غیرسمی نیز وجود دارد. همچنین از پزشک کودکان خواسته میشود که به کودکان واکسن بدهد و در واکسن نیز مواد سمی مانند تیمروسال وجود دارد.
کاری که شخص باید در این حرفه انجام دهد، چیست؟ در حالی که در حین تحصیل از او درخواست میشود که چنین رفتارهای زیانآوری را انجام دهد. آیا هدف، وسیله را توجیه میکند؟ اگر کسی بخواهد در چنین حرفههایی که ذکر نمودم فعالیت کند باید کارهایی را انجام دهد که آسیب واقعی به مردم میرساند و اگر دانشجو به این رفتارها اعتراض کند، کاری از دستش برنمیآید و از تحصیل اخراج میشود.
آیا در چنین وضعیتی که ذکر نمودم، برای دانشجو ادامهی تحصیل در این تخصص جایز است؟ یا آن را رها کند و در رشتهای دیگر تحصیل کند که چنین اشکالی در آن نمیباشد؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسلیماً کثیراً.
خداوند توفیقتان دهد و گامهایتان را استوار بدارد. مسیر کلی پزشکی جدید، برای بدنهای مردم مفید است؛ و اگر این واکسنها و درمانهای شیمیایی که در مواردی ضررهایی را هم به همراه دارد، نبود، تعداد ساکنان زمین به هفت میلیارد نفر نمیرسید. وجود داشتن موادی زیانآور در درمانی مشخص، منفعت آن را از بین نمیبرد و به معنای لزوم دوری از آن نمیباشد. بسیاری از غذاهایی که میل میکنیم، حاوی سموم کشندهای میباشند؛ به همین دلیل ما به کبد، کلیه و محل خروج فضولات نیازمندیم تا از این مواد سمی رهایی پیدا کنیم؛ ولی با این حال ما از خوردن غذا دست بر نمیداریم. آموختن پزشکی در دانشگاههای پزشکی بر اساس مقرراتی که اساتید متخصص دانشگاه پزشکی وضع کردهاند، جایز است و همچنین پرداختن به آن نیز جایز میباشد. استفاده از داروها و درمانها نیز به همین صورت است حتی اگر دارای برخی ضررهای احتمالی در کنار منفعتی که در بر دارد، باشد.
اجرای آزمایشات پزشکی بر انسان در هنگام ضرورت جایز است؛ حتی اگر در آزمایش احتمال یا موجبی برای مرگ وجود داشته باشد؛ البته با در نظرگرفتن رضایت بیمار داوطلب برای انجام آزمایش؛ مانند آزمایشات درمان ژنتیکی برای بیماری هموفیلی یا سرطان و بیماریهایی شبیه به آن.
اجرای آزمایشها بر روی سلولهای بنیادی جنینی نیز جایز است، حتی اگر این موضوع منجر به مرگ جنین گردد؛ البته به شرط اینکه این جنینها شامل جنینهایی که از داوطلبین شبیهسازی شدهاند باشند، و در روزهای اولیه پیش از آنکه جنین شکل گرفته باشد، انجام گیرند. استفاده از جنینهایی که از لقاح منی و تخمک به وجود آمده باشند، جایز نمیباشد.
ساخت اجزای جسم انسان مانند کبد، قلب و چشم در آزمایشگاه از سلولهای بنیادین جنینی که از جنین شبیهسازی شده از شخص و ساختن آن برای آن شخص گرفته شده باشد، جایز است.
1433 هـ