جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اللهم صل علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین و سلم تسلیماً.
سلام و رحمت خداوند و برکات او بر یمانی وعده داده شده، قائمِ منصور و مهدی اول یوسف آل محمد.
آقای من! از اخلاق کودکانه و سرپیچیام از شما عذرخواهم؛ بندهی حقیری هستم که گناهان صورتش را سیاه و معاصی از خود غافلش نموده. از خداوند درخواست میکنم که دیدن، همراهی، یاری دادن و شهادت در پیشگاه شما و همچنین شفاعت شما را در آخرت روزیام گرداند و من و شما را به یکدیگر بشناساند و مرا خدمتگذاری ذلیل برای شما قرار دهد.
آقای من! اگر وقتتان اجازه دهد، پرسشهایی دارم. امیدوارم بزرگواری نمایید و آن را مطالعه کنید و آنچه را که مورد پذیرشتان میباشد، پاسخ دهید. پیشاپیش از شدت نادانی و زیادی غفلتم عذرخواهم.
سؤال 1: حق تعالی از زبان عیسی (ع) میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَ أُحْيیِ الْمَوْتى بِإِذْنِ الله)(1)
(و مرده را با اجازهی خداوند زنده مىگردانم).
... آیا منظور از مردگان همان زنده کردن مردم پس از مرگشان میباشد؟ مانند بیرون آوردن آنها از قبرها؟ یا منظور زنده کردن جانهای مرده با برانگیختن ایمان در آنها میباشد؟
سؤال 2: خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(إِذْ قالَ اللهُ يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَي)(2)
(آنگاه که خداوند گفت: ای عيسی، من تو را برگرفته، به سوی خود بالا میبرم).
منظور از «وفات» در اینجا چیست؟ آیا به معنی مرگ میباشد؟ اگر چنین است، قبر عیسی بن مریم (ع) کجا است و اگر اینگونه نیست، اکنون او کجا است و آیا فرود آمدن او با شخص خودش میباشد یا با شخصیتش؟ منظور از «رفع شدن» ایشان چیست؟ آیا بالا بردن درجه است یا چیزی دیگر؟.... معنای بالا بردن او به همین آسمان متداول چیست؟ با توجه به اینکه آیه آن را ذکر نکرده است.
سؤال 3: خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها)(3)
(هيچ آيهای را منسوخ يا ترک نمیکنيم مگر آنکه بهتر از آن يا همانند آن را میآوريم).
معنای «نسخ» چیست؟ آیا منظور از آن، نسخ شرایع پیشین توسط شریعت اسلام است؟ یا نسخ برخی از آیات قرآن توسط برخی دیگر؟ اگر معنای دوم مورد نظر است، آیا به این معنا است که عمل کردن به آیات نسخ شده باطل میباشد؟ فایدهی وجود آنها چیست و اساساً نسخ کردن برای چه میباشد؟
پرسش 4: خداوند متعال میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَ لَوْ لا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللهِ كَثيراً)(4)
(و اگر خداوند بعضی را به وسيلهی بعضی ديگر دفع نکرده بود، دِيرها و کليساها و کنشتها و مسجدهايی که نام خدا به فراوانی در آن برده میشود ويران میگرديد)
.... منظور از آیهی شریف چیست؟ و آیا دفاع از اماکن عبادت ادیان دیگر بر مسلمانان واجب است؟
پرسش 5: آیا وجود داشتن تصور برای انسان، مسئلهای جبری است یا اختیاری. اگر جبری باشد، آیا منافی دستور به خشوع میباشد؟ و اگر اختیاری است، در انتخاب تصور مناسب، چه چیزی واجب است؟
پرسش 6: در برخی کتابها، اسباب و شأن نزول آیات آمده. آیا این به آن معنا است که نزول آیه بستگی به این سبب و دلیل میباشد؟ به طوری که اگر این اسباب وجود نمیداشت، آیه نازل نمیشد. اگر اینطور نیست، نزول آیات چگونه میباشد. آیا به همان شکل فعلی آن است یا با الفاظ دیگری که همین حکم را در بر میگیرد، انجام میشد؟ به عبارت دیگر آیا پیش از نازل شدن آیه چیزی بوده و هنگامی که نزول آن قصد میشود، بر اساس وضعیتی که در آن قصد صورت گرفته است، نازل میشود؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
پاسخ پرسش 1: او نفسها و بدنها را با خواست و ارادهی خداوند زنده میکند؛ البته اگر حکمت و فایدهای در آن باشد. به طور قطع او نفسها را با ایمان به حق زنده میکند و این همان زنده کردن حقیقی است. اما زنده کردن برخی مردگان به معنای بازگشت نفسهای آنان به جسدهایشان پس از جدا شدن از آنها نیز برای عیسی (ع)؛ با خواست، اراده و نیروی خداوند سبحان و بر اساس حکمت و اینکه این زنده کردن، فایدهای در بر داشته باشد محقق شد.
پاسخ پرسش 2: عیسی(ع) مرفوع است. معنای رفع و تفصیل آن را برای یکی از مؤمنان بیان نمودم و در کتابی منتشر شده است و میتوانی آن را مطالعه کنی.(5)
پاسخ پرسش 3: نسخ کردن شامل شرایع پیشین و همچنین شامل شریعتی میشود که رسول خدا (ص) آن را آورده و همچنین قرآن، میباشد. اما فایدهی منسوخ یا آیهی منسوخ شده یا عمل به آن، در حکمتی که در بر دارد میباشد: عمل به آن پیش از نزول نسخ کنندهاش؛ مثلاً اینکه برای تقیه باشد یا برای آزمایش مردم یا همراهی با آنان در شناخت حق و تحمل آن.
پاسخ پرسش 4: این آیه را در کتاب متشابهات بیان نمودم و انشاءالله میتوانی آن را مطالعه کنی.
پاسخ پرسش 5: انسان اختیار دارد و منبع تصویری که در ذهنش رسم میشود، یکی از سه مورد میباشد: یا از سوی (نفس) خودش و آنچه پیش از این تصور در فکرش بوده، میباشد، یا از سوی شیطان و سربازانش، و یا از جانب خداوند سبحان و اولیا و فرشتگانی است که سربازان او هستند. یعنی میتوانیم مسئله را در سه مورد خلاصه کنیم: خداوند، نفس و شیطان. آنچه که از انسان خواسته شده این است که برای خداوند اخلاص ورزد و تفکّرش را همیشه برای خداوند و آنچه او میخواهد، قرار دهد؛ تا آنچه درونش است، یاد خداوند، اولیای او و آنچه خداوند و اولیایش میخواهند، باشد. به میزان اخلاصِ انسان آنچه بر او میگذرد، از هوای نفس، دنیا و شیطان پاک میشود.
پاسخ پرسش 6: در عوالم علیا، به طور قطع قرآن چیزی دیگر است؛ چرا که عوالم علیا، عوالم الفاظ نیستند. الفاظ جزئی از این عالم جسمانی میباشد و در نتیجه امکان ندارد بتوان قرآن را در قید و بند الفاظ محدود کرد. بلکه در این خصوص حداکثر به این صورت است که برای اینکه در این عالم جسمانی معنا آشکار شود، به لفظ نیاز میباشد؛ از همین رو الفاظ چیزی هستند که معانی و حقایق قرآن را در این عالم آشکار میکنند، و به اندازهی (ظرفیت) این عالم جسمانی، آن را آشکار مینمایند.
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
جمادی الآخر 1432 ه.ق
منابع:
1- آل عمران: 49.
2- آل عمران: 55.
3- بقره: 106.
4- حج: 40.
5- کتاب همگام با بندهی صالح (ع) ـ فصل سوم: مسایل مربوط به اعتقادات ـ معنای رفع (مترجم).