جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامتفسیر این آیه چیست؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا» (1)
(ما شما را از عذابی نزديک میترسانيم: روزی که آدمی هر چه را پيشاپيش فرستاده است مینگرد و کافر میگويد: ای کاش من خاک میبودم).
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمین،
وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
دست انسان در ملکوت آسمانها با عدالت، سفید و با ظلم، سیاه میگردد و این همان چیزی است که خداوند سبحان و متعال در این عالم جسمانیِ دنیا با حضرت موسی(ع) ظاهر نمود:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاء لِلنَّاظِرِينَ» (2)
(و دستش را بيرون آورد، در نظر آنان که میديدند سفيد و درخشان بود) ،
«وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَى جَنَاحِکَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَى» (3)
(دست خويش در بغل کن، بیهيچ عيبی، سفيد بيرون آيد، اين هم آيتی ديگر) ،
«وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِکَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ» (4)
(دستت را در گريبانت ببر تا بی هيچ آسيبی، سفيد بيرون آيد. با نُه نشانه نزد فرعون و قومش برو که مردمی فاسق و عصيانگرند) ،
«اسْلُکْ يَدَكَ فِي جَيْبِکَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْکَ جَنَاحَکَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِکَ بُرْهَانَانِ مِن رَّبِّکَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ» (5)
(دست خود در گريبانت ببر تا بيرون آيد سفيد بیهيچ آسيبی، و تا از وحشت بيارامی دست خود در بغل کن. اين دو از جانب پروردگارت حجتهای تو برای فرعون و مهتران او است، که آنان مردمی نافرمانند).
«جناح» (بغل) و «جَیب» (گریبان) چسبیده به سینه که محل اتصال روح انسان به بدن او است، میباشد؛ یعنی گویا آنچه از عدالت و قدسیت و پاکی است از روح خود خارج میکند تا وضعیتش را به آنها نشان دهد.
ایام الله از دید خداوند و اولیای خداوند نزدیک، و از دید کافران دور میباشند:
«إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا * وَنَرَاهُ قَرِيبًا» (6)
(ايشان آن روز را دور میبينند * و ما نزديکش میبينيم) (7)
و سه روز میباشند: روز قیام قائم، روز رجعت و روز قیامت کبری (8) و آن زمان انسان و مردم، هر کسی هر آنچه در چنتهاش دارد را میبینند؛ اینکه عادل بوده است و یا ظالم؛ آن هنگام که حقایق برایشان آشکار میگردد (9)و چیزهایی خواهند دید که هیچگاه نمیدیدند. آن هنگام است که ظالمانِ اهل باطل پشیمان شده، میگویند: ای کاش ولایت ولیّ الله و حجّت او بر خلقش را گردن مینهادیم «يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا....»(10) (ای كاش خاک بودم....). حضرت علی(ع) همان دارندهی ولایت کبری و همان ابو تراب (11) است.
منابع:
1- نبأ: 40.
1 - اعراف: 108 ؛ شعرا: 33.
2- طه: 22.
3 - نمل: 12.
4 - قصص: 32.
5- معارج: 6و7.
6- در دعا از اهل بیت آمده است: «خداوندا! پیامبر خود محمد (ص) را به دیدارش و هر کس که از ایشان در دعوتش تبعیّت کرده است، شاد کن، و زندگی ما را بعد از ایشان مورد رحمت خود قرار بده. خداوندا! دشواریها و غمها را از این امّت با حضور ایشان برطرف کن و ظهور او را برای ما تعجیل فرما که آنها آن را دور میبینند و ما نزدیکش میبینیم، به زودی و هر چه سریعتر، ای مولای من، ای صاحب الزمان، برحمتک یا ارحم الراحمین». بحار الانوار: ج 35 ص 96 و بیشتر کتابهای دعا.
7 - از ابو جعفر(ع) روایت شده است که میفرماید:«ایام الله سه روز هستند: روز قیام قائم، روز رجعت و روز قیامت کبری». بحار الانوار: ج 15 ص 50.
8 - از همین رو است که خداوند متعال در روز قیامت کبری منافقین و کافران را با حقیقت سیاه و تاریکشان ظاهر میکند و صورتهایشان سیاه و گرفته و عبوس میباشد هر چند که در این دنیا سفید و شادمان بوده باشند و مؤمنان به ولایت را با چهرههای سفید و نورانی آشکار میسازد هر چند که در دنیا چهرههای آنها از شدت ظلم و بیداد و استضعاف از سوی ظالمان، افسرده و نازیبا بوده باشد. در عالم ملکوت هر کسی با حقیقت و باطن خودش آشکار میگردد.
از جعفر بن محمد(ع) روایت شده است که فرمود: «شیعیان علی (ع) در روز قیامت با چهرههای زیبا و لطیف و سفید در حالی که سیرآب هستند، ظاهر و دشمنان علی (ع) با چهرههایی سیاه و زشت، و تشنهلب ظاهر میشوند. سپس این آیه را خواند: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ» (روزی که چهرههایی سفید و چهرههایی سیاه میگردند)». بحار الانوار : ج 7 ص 194
از ابو جعفر (ع) روایت شده است که فرمود: «چند نفر از صحابه نزد رسول الله (ص) بودند و علی (ع) نیز در بین آنها بود. فرمود: خداوند متعال وقتی مردم را در روز قیامت مبعوث میکند، قومی از گورهایشان با چهرههایی سفید مثل برف و نورانی خارج میشوند، سفیدی لباس هایشان مثل شیر است و کفشهای زرین به پا دارندو به خدا سوگند بندهای کفششان از شدت نورانی بودن میدرخشد، سوار بر شترانی نورانی که بر آنها کرسیهای طلا و زبرجد و یاقوت قرار دارد و افسارشان با زنجیر طلا بسته شده است، هستند تا وارد بهشت شوند. مردم در حال پس دادن حساب و کتاب هستند در حالی که آنها میخورند و میآشامند. علی بن ابی طالب(ع) پرسید: آنها چه کسانی هستند ای رسول خدا؟ رسول الله (ص) فرمود: آنان، شیعههای تو هستند و تو امام آنها میباشی. این سخن خداوند متعال است که
«یَومَ نَحشُرَ المُتَقینَ إلی الرَّحمنَ وَفدا»
(روزی که پرهیزگاران را گروه گروه در حضور رحمن محشور کنیم)».
بحار الانوار: ج 7 ص 194.
9- نبأ: قسمتی از آیهی 40.
10- عبایة بن ربعی میگوید: از عبد الله بن عباس پرسیدم: چرا رسول خدا (ص) به علی(ع) لقب ابو تراب داد؟ گفت: «چون صاحب زمین و حجّت خدا بر اهل آن بعد از رسول الله (ص) است. با او زمین باقی و ساکن میباشد. از رسول الله (ص) شنیدم که میفرمودند: وقتی روز قیامت بر پا شود و کافر بیند آنچه را برای شیعیان علی (ع) از ثوابها و حسنات و کرامتها فراهم میشود، میگوید: ای کاش من هم خاک بودم؛ یعنی از شیعیان علی(ع) بودم و این، همان سخن خداوند متعال است:
«وَ یَقولُ یا لَیتَني کُنتُ تُراباً»»
. علل الشرایع شیخ صدوق: ج 1 ص 156.
از امام صادق (ع) روایت شده است: «این سخن خداوند متعال:
«یَومَ یَنظُرُ المَرءُ ما قَدَمَت یَداهُ وَ یَقولُ الکافِرُ یا لیتَني کُنتُ تُراباً»
یعنی علوی و موالی ابو تراب بودن».
بحار الانوار: ج 7 ص 194.