جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الحمد للّه رب العالمین، و صلی اللّه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
مولای من، احمد الحسن! در خصوص بسیاری از ارتباطات معمول و در جریان زندگی، برخی مسائل مبرم و ضروری برای من مطرح میباشد.
سؤال 1 – مولای من! ما ایمان داریم به این که هر حاکم و سلطانی، جائر و کفر ورزیدن به او واجب است مگر آن حاکمی که خداوند او را نصب کرده باشد. ولی سرورم، ما بسیار نیاز داریم که حدود تعامل با حاکم جائر در تعاملات مختلف را بدانیم؛ نظیر دریافت اوراق رسمی که برای منعقد ساختن بسیاری از قراردادها، ضروری میباشد از رجوع به محاکمی که به غیر از شرع خداوند اداره میشوند تا موافقت برای عضویت به عنوان یک سرباز دولت. سرورم! شایان ذکر است این گونه اوراق بسیار و متنوع و در زمینههای مختلف و در اغلب موارد وسیلهی رسیدن به منفعتی میباشد.
به عنوان مثال شما با دریافت کارت ملی میتوانید بلیط سفر تهیه کنید و کالابرگ (کوپن) به دست آورید. اگر شهروندی کارت ملی به همراه نداشته باشد، ممکن است در معرض زندانی شدن یا پرداخت جریمهی مالی واقع شود یا حداقل مورد اهانت قرار گیرد. چیزهایی هست که منفعتی به دنبال دارند ولی فقدان آنها ضرری به اندازهی فقدان کارت ملی به همراه ندارد، مثل کالابرگ که اگر نباشد، شما مجبورید کالاهای اساسی را به قیمت گرانتری خریداری کنید؛ همچنین به عنوان مثال، میتوان از قرارداد تلفن چشم پوشی کرد ولی انسان به آن نیاز پیدا میکند، هر چند میتوان آن را با تلفن همراه عوض کرد ولی هزینه بالاتری درپیدارد. قرارداد برق نیز همینطور است. سرورم! قراردادهای زیادی هست که من باید در آخر کار پولم را به خزانهی حاکم جائر واریز کنم. سرور و مولایم! از شما خواهش میکنم به خادم جاهلت لطف کنی و با جواب مفصل ما را رهایی بخشی.
سؤال 2 ـ اگر نپیوستن به ارتش باعث منع سفر به کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها شود چه حکمی دارد؟ آیا میتوان با زیرکی و طفره رفتن به ارتشی که احتمال میرود در آیندهی نزدیک وارد جنگ با هیچ دشمنی نشود، پیوست؟ انواع مختلفی از نهادها و مؤسسات دولتی وجود دارد که کار میدانی داخلی انجام میدهند. سرورم، از شما خواهش میکنم که این مسائل را با تفصیل برای ما شرح دهید.
سؤال 3 ـ زمینی که حاکم جائر بر آن سیطره دارد، زمینی است که از نظر علمی در حکم غصبی میباشد، سؤال این است: قراردادهایی است که حاکم جائر برای رسیدن به منفعت و هدفی وضع میکند که پول آن از طریق مصادرهی زمین غصبی تحت تملک حاکم به دست میآید، آیا این قراردادها را میتوان قراردادهایی حقیقی که احکام قرارداد بر آن جاری است در نظر گرفت؟ یا این که شایستگی این را ندارد که آنها را قرارداد بخوانیم، زیرا او صاحب واقعی زمینی که مصادره شده است، نمیباشد؟
سؤال 4 ـ ای سرورم! به من کاری در مرکز خدماترسانی به دانشجویان پیشنهاد شده و این مرکز کارش این است که هر چه که دانشجویان و دیگر مردم بخواهند را میپذیرد، با رایانه تایپ میکند و سپس آن را روی برگهی کاغذ یا چیزهای دیگر خروجی میگیرد.
ممکن است تایپ چیزهای دلهره آوری خواسته شود؛ مانند موضوعاتی که دربارهی نظریات غربی بحث میکند، و همچنین موضوعاتی مانند تمجید از فراعنهی باستان! آیا کار در چنین مرکزی امکانپذیر است یا خیر؟ و اگر امکانپذیر است با کدام شرایط و ضوابط؟
از خدا مسئلت دارم به حق جدّت محمد (ص) و به حق مادرت فاطمه (ع) و به حق تمام پدرانت(ع) شما را فرج عطا فرماید و پیروزی را قرین شما گرداند و ما را از انصار شایستهی تو و پدرت قرار دهد. علیکم السلام و رحمة اللّه و برکاته تا انتهای روزگار!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
و الحمد للّه رب العالمین، و صلی اللّه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
پاسخ سؤال 1 ـ دریافت اوراقی که برای انجام برخی امور و یا دریافت منافع دولتی لازم است، اشکالی ندارد حتی اگر دولت غیرشرعی باشد. همچنین منتفع شدن از آنها نیز فاقد اشکال است اما قوانین وضع شده که دولت آنها را وضع میکند واجب الاحترام نیست.
پاسخ سؤال 2 ـ اگر ثبت نام نکردن و نپیوستن شما به ارتش، اذیت و زیانی برای شما به بار آورد پیوستن به ارتش بیاشکال است، به شرطی که ارتش عامل عملی ستمکارانه بر مردم نباشد و یا از ستمکاران حمایت و اعمال ظالمانهی آنها را تسهیل نکند.
پاسخ سؤال 3 ـ فرد مؤمن میتواند از این قراردادها استفاده کند ولی احترام به آنها و التزام به اجرای آنچه در قرارداد آمده است بر او واجب نیست.
پاسخ سؤال 4ـ این کار اشکالی ندارد. همچنین چاپ پژوهشهایی که دانشجویان انجام میدهند بیاشکال است، مگر این که پژوهشها با هدف تخریب و یا مسخره کردن مقدسات دینی و شریعت صورت گرفته باشد.
و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته.
رجب لأصب / 1431 هـ. ق.