جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام1- آیا در استهلال (دیدن هلال ماه) برای دیگران، شاهد باید دو مرد باشد، یا یک مرد و دو زن جایز است یا دو زن کفایت میکند و یا باید چهار زن باشد؟
2- در ماه رمضان مبدأ رویت و استهلال چه زمانی است؟ در روز است یا در بامداد یا پس از زوال یا قبل از آن یا هنگام پیدا شدن شفق یا پس از آن یا قبلش یا چیزی غیر از اینها؟
3- آیا موارد زیر، از شروط استهلال کنندهی مؤمن میباشد؟
بلوغ، سلامت بینایی(1)، عدالت، یکی بودن مکان و زمان برای مشاهدهکنندگان، نگاه مستقیم(2)، اطمینان داشتن از رؤیت، مهارت و تجربه در تشخیص.(3)
4- منظور از «و نه با پنهان شدن هلال بعد از شفق» چیست؟
آیا مراد، شفق مغربی است و آیا شفق، همان چیزی است که به نام حمرهی مغربیه (سرخی مغرب) هنگام غروب نامیده میشود و در افق غربی ظاهر میگردد؟ یا بین این دو تفاوت وجود دارد؟
5- منظور از «و نه با رؤیت هلال در روز سیام قبل از زوال» چیست؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین.
پاسخ سؤال 1: در کتاب شرایع آوردهام که شهادت زنان پذیرفته میشود؛ بنابراین شهادت یک مرد و دو زن صحیح است.
پاسخ سؤال 2: مبدأ استهلال و رؤیت پس از زوال روز بیست و نهم از ماه قبلی است (در مورد رمضان، ماه شعبان میباشد) و استهلال تا نیمه شب ادامه دارد، هر چند معمولاً رؤیت هلال پس از غروب آفتاب و قبل از محو شدن شفق صورت میگیرد.
پاسخ سؤال 3: بلوغ، عقل و عدالت از جملهی شروط است.
پاسخ سؤال 4: یعنی حمرهی مغربیه (سرخی مغرب)، و منظور از آن این است که هلال روز قبل را به حساب نیاورد، اگر بعد از سرخی مغرب در آسمان باقی مانده باشد.
پاسخ سؤال 5: یعنی اگر در روز سیام قبل از زوال، هلال رؤیت شد، این روز اولین روز ماه بعد به حساب نمیآید.
منابع:
1- یعنی بیناییاش ضعیف نباشد اما کسی که از عینک و با استفاده از آن بیناییاش کامل میگردد، شامل این حکم نمیشود.
2- یعنی دیدن باید با چشم صورت گیرد نه با دوربین، تلسکوپ، پریسکوپ یا آینه.
3- یعنی دارای دانش و قدرت تشخیص نظری باشد؛ به عبارت دیگر در تشخیص و استهلال قدرک درک داشته باشد.