جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبهشت از نور حسین(ع) خلق شد و امام حسین(ع) تلاش میکند تا به آن وارد شود؛ چگونه کُل (امام حسین) وارد جزء (بهشت) میشود؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
والحمدلله رب العالمین،
این سؤال اساساً اشتباه است؛ زیرا اینکه بهشت از نور حسین(ع) خلق شده است دلیل بر این نیست که بهشت جزئی از امام حسین(ع) باشد.
محمد(ص) از نور خداوند سبحان و متعال آفریده شده است، حال طبق نظر سؤال کننده، آیا محمد(ص) جزئی از خداوند سبحان و متعال میباشد ؟!(1)
حسین(ع) وارد بهشت جسمانی (در آسمان اول) و بهشتهای مثالی ملکوتی میشود، اما در عالم نور (آسمان هفتم عقل کلی)، امام حسین(ع)، همان بهشت است. به کتاب متشابهات جلد1، 2، 3 و 4 مراجعه کنید. از خداوند مسئلت دارم که موضوع برای شما روشنتر گردد.
منابع:
1- این سؤال نتیجهی محدود کردن دید و نظر به قوانین ماده (اجسام) میباشد و این توهم که قوانین جزئی و کلی در عالم مُلک همان قوانین موجود در عالم ملکوت، عقل، جبروت و لاهوت است؛ که این، توهمی بیش نیست؛ چرا که هر عالَمی قوانین خاص به خود را دارد: عالم ملک، عالم اجسام و مواد متراکم است، عالم ملکوت عالم مثالها و لطافت میباشد و عالم عقل، عالم نور و حقیقت بدون هیچ جسم و مثالی است، بلکه آنجا برخی حقایق در برخی دیگر در هم تنیدهاند و یکی از دیگری جدا نیست.
به عنوان مثال جبرئیل(ع) درعالم ملکوت، جسدی لطیف و ملکوتی دارد، ولی اگر بخواهد در عالم مادی دنیا ظاهر شود به شکل دحیهی کلبی که یکی از صحابهی رسول خدا(ص) است و یا به شکل پرنده و یا چیز دیگر میآید و هنگامی که به عالم ملکوت برمیگردد به جسم ملکوتی خود بازمیگردد؛ چرا که در ملکوت، جایی برای مادیات وجود ندارد و قوانین هر عالَمی، خاصّ خودش است.
همان طور که در روایات آمده است خداوند متعال آسمانها و زمین را از نور محمد(ص) و علی(ع) و فاطمه و حسن و حسین(ع) خلق نمود.
از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: «....وقتی خداوند متعال اراده فرمود تا خلقش را ایجاد کند نور مرا شکافت و از آن، عرش را آفرید؛ پس عرش از نور من و نور من از نور خداوند است و نور من برتر از عرش است. سپس نور برادرم علی را گشود و ملائکه را از آن خلق کرد؛ پس ملائکه از نور علی و نور علی از نور خدا است و علی از ملائکه برتر میباشد. سپس نور دخترم را گشود و از آن، آسمانها و زمین را خلق کرد؛ پس آسمانها و زمین از نور دخترم فاطمه و نور فاطمه از نور خدا است و فاطمه از آسمانها و زمین برتر است. سپس نور فرزندم حسن را گشود و از آن خورشید و ماه را آفرید؛ پس خورشید و ماه از نور حسن و نور حسن از نور خدا است و حسن از خورشید و ماه برتر است. سپس نور فرزندم حسین را گشود و از آن بهشت و حور العین را آفرید؛ پس بهشت و حور العین از نور حسین و نور حسین از نور خدا است و حسین از بهشت و حور العین برتر است....». بحار الانوار: ج 51 ص10.
خداوند آسمانها و زمین را از نور فاطمه خلق کرده است؛ پس طبق فرض سوال حضرت فاطمه (ع)نمیتواند وارد آسمانها و زمین شود چرا که آسمانها و زمین جزئی از ایشان (ع) میباشند!!!
اما در عالم واقع، فاطمه (ع) روی زمین زندگی کرد و فوت نمود و در آن دفن شد. بنابراین، سوال از پایه و اساس اشتباه است چرا که از این توهم ناشی شده که قوانین عالم ماده همان قوانین عوالم بالایی است.
حتی طبق قوانین عالم ماده نیز جزء میتواند از جهاتی کل را دربرگیرد؛ آینه یا عدسی چشم یا دوربین جزئی بسیار کوچک است که در مقابل این عالم چیزی محسوب نمیشوند، اما این امکان وجود دارد که آینه یا چشم یا دوربین تصویر عالم را دربرگیرد. پس منزّه است آن کسی که از آنچه میکند پرسیده نمیشود در حالی که خوشان مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.