پرسش 1: معنای روح القدس.
روح القدس چیست؟ و آیا در میان آنها کوچک و بزرگ وجود دارد، مانند آن روحی که همراه کسی است که حق را میگوید و آن که همراه معصوم(ع) است؟
پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روح القدس همان روح پاكی و عصمت است. اگر بنده نیّتش را برای خداوند سبحان و متعال خالص گرداند و خواهان وجه او باشد، خداوند او را دوست میدارد و مَلَکی را موکّل بر او میکند تا او را به هر خیری وارد و از هر شرّی خارج كند و او را به سوی مکارم اخلاق (والاترین خصوصیات اخلاقی) سوق میدهد. روح القدس واسطهی انتقال دانش به انسانی که موکّلش است، میباشد.
روح القدسها متعددند و یکی نیستند؛ روح القدسی كه با حضرت عیسی(ع) و انبیا بوده است با روح القدسی كه با محمّد(ص)، علی(ع) و فاطمه(ع) و ائمه(ع) است فرق میكند؛ این روح القدس، همان روح القدس اعظم است كه فقط برای حضرت محمّد(ص) نازل، و پس از وفات او به علی(ع) منتقل شد و و پس از او به ائمه(ع) انتقال یافت و پس از آنها به مهدیّون دوازدهگانه منتقل میشود.
از ابو بصیر روایت شده است: از ابو عبد الله(ع) دربارهی این سخن خداوند تبارک و تعالی پرسیدم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَكَذَلِكَ أَوْحَینَا إِلَیكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِیمَانُ)(1)
(و این چنین روحی از امر خودمان را به تو وحی کردیم در حالی که تو نمیدانستی کتاب چیست و ایمان کدام است).
فرمود: (مخلوقی از مخلوقات خداوند عزّوجل كه از جبرئیل و میكائیل بزرگتر است و همراه حضرت محمد(ص) بود و به او خبر میداد و راهنمایی میكرد و بعد از ایشان، همراه ائمهی پس از او میباشد).(2)
ابو بصیر میگوید: از ابو عبد الله(ع) دربارهی این سخن خداوند عزّوجل پرسیدم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَیسْأَلونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی)(3)
(از تو دربارهی روح میپرسند. بگو: روح از امر پروردگارم است).
فرمود: (آفریدهای عظیمتر از جبرئیل و میكائیل(ع) كه همراه رسول خدا(ص) بود و با ائمه(ع) میباشد و این روح از ملكوت است).(4)
از ابو حمزه روایت شده است: از ابو عبد الله(ع) دربارهی علم پرسیدم كه آیا همان علمی است كه عالِم از دانشمندان یاد میگیرد یا در كتابی نزد شما است كه آن را میخوانید و یاد میگیرید؟ فرمود: (مسأله بزرگتر از اينها است. این سخن خداوند متعال را شنیدهای كه میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَكَذَلِكَ أَوْحَینَا إِلَیكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِیمَانُ)(5)
(و اینچنین روحی از امر خودمان را به تو وحی کردیم در حالی که تو نمیدانستی کتاب چیست و ایمان کدام است).
سپس فرمود: (نظر اصحاب شما دربارهی این آیه چیست؟ آیا اقرار میكنند كه پیامبر(ص) در وضعیتی بود كه نمیدانست كتاب چیست و ایمان كدام است؟) عرض کردم: فدایتان گردم، نمیدانم آنها چه میگویند. حضرت(ع) به من فرمود: (آری، او(ص) در حالتی بود كه نمیدانست كتاب چیست و ایمان کدام است تا اینكه خداوند متعال این روح را كه در قرآن ذكر شده است، فرستاد. پس زمانی كه خداوند این روح را به پیامبر وحی فرمود، پیامبر به وسیلهی این روح، علم و فهم را دانست. این روحی است كه خداوند به هر كه بخواهد عطا میفرماید. اگر آن را به بندهای عطا فرماید، علم را به او آموخته است).(6)
بنابراین رسول خدا حضرت محمّد(ص) هنگامی که به این عالم جسمانی آمد تا بعد از امتحان اوّل در عالم ذر وارد امتحان دوّم در این عالم كه با جسم مادی پوشیده شده است، شود. زمانی كه برای خداوند سبحان و متعال آنچنان که زمین، نظیرش را نشناخته بود، اخلاص ورزید، خداوند او را به دوستی برگزید و روح القدس اعظم را موکّل او نمود. به این صورت در این دنیا نیز درست مانند امتحان اول یا عالم ذر، در مسابقه پیروز گردید.
منابع:
1- شوری: 52.
2 - کافی: ج 1 ص 273 ح 1.
3 - إسراء: 85.
4 - کافی: ج 1 ص 273 ح 3.
5 - شوری: 52.
6 - کافی: ج 1 ص 274 ح 5.
متشابهات ج 3
www.almahdyoon.co
پرسش 2: آیا روح دو قسمت دارد، که یکی هنگام خواب در بدن باقی است و دیگری در آسمان؟
آیا روح، دارای دو قابلیت یا دو قسمت است، به طوری که یک قسمت آن هنگام خواب یا نماز مؤمن در بدن باقی میماند و قسمتی دیگر به آسمان میرود؟
پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روح مانند خورشید است، وقتی به آسمان صعود کند یا خداوند آن را در خواب بگیرد، شعاع آن به بدن متصل میماند و آن را اداره میکند.
متشابهات ج 3
www.almahdyoon.co