جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای آیهی (وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ....)
حق تعالی میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ)(1)
(و درختی است که در طور سينا میرويد، روغن میدهد و آن روغن، نان خورشی برای خورندگان است).
معنای این آیه چیست؟
پاسخ:
حق تعالی میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ)(2)
(و از آسمان به اندازهی نياز، آب فرو فرستاديم و آن را در زمين جای داديم و ما بر نابود کردنش توانا هستيم)،
و (آب) همان نورِ محمد(ص) و همان علم میباشد.
(فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ)(3)
(با آن (آب) برايتان بوستانهايی از خرما و انگور پديد آورديم. شما را در آن باغها، ميوههای بسياری است که از آنها میخوريد).
بوستانها: آل محمد(ع) و درختان خرما و انگور و میوهها، شیعیان آن بزرگواران(ع) و اولیای مخلص آنها(ع) میباشند.
(وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ)(4)
(و درختی است که در طور سينا میرويد، روغن میدهد و آن روغن، نان خورشی برای خورندگان است).
این درخت، قائم آل محمد(ع) و طور، نجف میباشد. در روایات اهل بیت(ع) آمده است: (فرشتگان طور سینا را به نجف منتقل کردند).(5)
(تَنبُتُ بِالدُّهْنِ)
(روغن میدهد):
به طور معمول درختان با آب که مایع رقیقی است رشد میکنند ولی روغن که مایعی غلیظ و سنگین است معمولاً باعث رشد درختان نمیشود؛ ولی این درخت، خاص است و این ویژگی را دارد که با روغن سیراب میشود نه با آب. این درخت با روغن که عبارت از علم سنگین و نور خالص است سیراب میشود:
(يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ)(6)
(روغنش نزدیک است روشنی بخشد هر چند آتشی به آن نرسيده باشد، نوری افزون بر نور ديگر).
(وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ)
(و نان خورشی برای خورندگان است):
برای خورنده، غذا تقدیم میشود نه روغن؛ بنابراین این روغن، همان نتیجهی خوردن از این درخت میباشد؛ چرا که کسانی که از این درخت میخورند و از علوم آن توشه برمیگیرند و از علم امام مهدی(ع) بهرهمند میشوند، صبغه الهی به خود میگیرند:
(صِبْغَةَ اللهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللهِ صِبْغَةً)(7)
(اين رنگ خدا است و رنگ چه کسی از رنگ خدا بهتر است).
منابع:
1 - مؤمنون: 20.
2 - مؤمنون: 18.
3 - مؤمنون: 19.
4- مؤمنون: 20.
5 - امام صادق(ع) به طاووس یمانی پاسخ میگوید که خداوند طور سینا را به پرواز درآورد. طاووس گفت: ... مرا باخبر ساز از پرندهای که فقط یک بار به پرواز درآمد و پیش و پس از آن دیگر نپرید و خداوند نیز در قران از آن یاد نموده است؟ امام(ع) فرمود: (طور سینا که خداوند آن را بر روی بنی اسرائیل به پرواز درآورد آن هنگام که آنها را زیر بالی از سوی خویش که در آن انواع و اقسام عذاب وجود داشت، قرار داد، تا اینکه تورات را پذیرفتند، و این همان سخن خداوند عزّوجل است که میفرماید:
(وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ.... الآیة)
(و آن گاه که کوه را بر فراز سرشان چون سايبانی نگه داشتيم و میپنداشتند که اکنون بر سرشان خواهد افتاد.... تا انتهای آیه)».
احتجاج طبرسی: ج 2 ص 65. اما مکانش پس از پرواز و منتقل شدنش کجا بود؟ پاسخ، نجف میباشد. از ثمالی روایت شده است: ابو جعفر(ع) در حدیثی برایم روایت نمود: (در وصیت امیر المؤمنین(ع) آمده است که مرا به پشت سر حرکت دهید و وقتی پاهایتان آسیب دید (سنگين شد) و نسیمی به استقبالتان آمد، مرا آنجا به خاک بسپارید؛ آنجا ابتدای طور سینا است) واین کار را انجام دادند. وسایل الشیعه (آل البیت): ج 14 ص 377.
6 - نور: 35.
7 - بقره: 138.
متشابهات ج 3
www.almahdyoon.co