جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای آیهی (وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُمْ....)
معنای این فرمودهی خداوند متعال چیست:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُواْ إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ)
(و آن هنگام را که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من! شما به آن سبب که گوساله را پرستيديد، بر خود ستم روا داشتيد. اينک به درگاه آفريدگارتان توبه کنيد و يکديگر را بکشيد، که چنين کاری نزد آفريدگارتان ستودهتر است. پس خدا توبهی شما را پذيرفت؛ زيرا او توبهپذير و مهربان است).(1)
پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
موسی(ع) از قوم خود خواست که نفسهای امارّه به بدی خود را و نیز عقیده فاسدی را که نفسهایشان در آن غوطهور شده بود، بکشند؛ و این، علاوه بر کشتن بدنها بود.
هر مسلمانی باید از داستان سامری و گوساله مطلع باشد و از آن پند گیرد. سامری در این امّت عبارت از عالم بیعامل گمراهی است که دین خدا را تحریف میکند، و گوساله هم، همان عقیدهی فاسد و گمراهی است که علمای سوء بین مردم منتشر میکنند.
شایسته است هر مسلمانی به نفْس خویش رجوع کند تا مبادا در روز قیامت از پیروان سامریِ عالمِ بیعملِ گمراه باشد، و مبادا در روز قیامت در زمرهی پرستندگان گوساله برانگیخته گردد. از حذیفه از پیامبر(ص) نقل شده است که آن حضرت فرمود: (و شما شبیهترین امّتها به بنی اسرائیل هستید، و هر آینه گام به گام طریق آنها را پِی خواهید گرفت، جز اینکه نمیدانم آیا گوساله را نیز پرستش خواهید کرد یا نه؟).(2)
عالِمی که جهاد دفاعی را تعطیل میکند، سامری این امّت است، و تعطیل کردن جهاد دفاعی، همان گوسالهای است که به جای خداوند پرستیده میشود. سزاوارتر برای مسلمین آن است که به درگاه پروردگار خویش توبه کنند و خود را در راه خدا بکشند و با اموال و جانهای خود در راه برافراشتن کلمهی الله جهاد کنند؛ نه اینکه گوساله را بپرستند و سامریها ـعلمای گمراه بیعاملـ را پیروی نمایند؛ همان کسانی که شریعت خداوند سبحان و متعال را تحریف کردند و نعمت خدا را به کفر بدل ساختند؛ همان کسانی که هر یک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر کند؛ همان کسانی که خدای تعالی دربارهشان میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا)(3)
(مَثَل کسانی که تورات بر آنها تحميل گشته است ولی به آن عمل نمیکنند)؛
یعنی قرآن، زیرا آنها به قرآنی که در بینشان آمده است عمل نکردند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(قُلِ اللهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء)(4)
(بگو: بارخدايا! تويی دارندهی مُلک و پادشاهی. به هر که بخواهی مُلک میدهی)؛
یعنی مُلک (پادشاهی) را خداوند تعیین میکند و نه مردم با انتخاباتی که علمای گمراهی بر آن صحّه گذاشتهاند؛ چرا که قرآن، قانون است، نه اینکه مردم، قانون وضع کنند همان طور که علمای گمراهی چنین کردهاند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللهِ وَاللهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ)(5)
(مَثَل آن خر است که کتابهايی را حمل میکند بد داستانی است داستان مردمی که آيات خدا را دروغ میشمردهاند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند).
پس این علمای بیعمل، آیات الهی را تکذیب و قرآن را تعطیل مینمایند. آنها به اینکه حاکم را خداوند معیّن میسازد نه مردم، اقرار نمیکنند، و با توجّه به متن آشکار قرآنیِ جدا کنندهی (حق و باطل) محکم که اختلافی در آن نیست، به انتخابات باطل اعتراضی نمیکنند. آنها با گردن نهادن به انتخابات، بر کسانی که حق امیر المؤمنین علی(ع) را غصب کردند مهر تأیید میزنند.
منابع:
1 - بقره: 54.
2 - بحار الانوار: ج 53 ص 141؛ کاشف زمخشری: ج 1 ص 616.
3 - جمعه: 5.
4 - آل عمران: 26.
5- جمعه: 5.
متشابهات ج 3
www.almahdyoon.co