جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای آیهی (اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ)
در سورهی نور در آیهی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کانّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ * في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ)(1)
(خداوند نور آسمانها و زمين است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن، چراغی باشد، آن چراغ درون آبگينهای و آن آبگينه چون ستاره ای درخشنده از روغن درخت پر برکت زيتون که نه خاوری است و نه باختری افروخته باشد، روغنش روشنی بخشد هر چند آتش به آن نرسيده باشد، نوری افزون بر نور ديگر خدا هر کس را که بخواهد به آن نور راه مینمايد و برای مردم مثلها میآورد، زيرا بر هر چيزی آگاه است * در خانههايی که خدا رخصت داد که منزلتشان رفعت یابد و نامش در آنجا ياد شود و او را هر بامداد و شبانگاه تسبيحش گويند).
معنای فرمودهی خداوند در این آیه چیست؟
پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ):
یعنی آسمانها و زمین که همان کتاب خداوند سبحان و متعال و همان محمد (ص) میباشد، تجلّی خداوند سبحان و ظهور او در خلق میباشد، یا تجلّی نور حقیقت و کُنه در خلق، یا تجلّی صفات کمال الهی در خلق و همهی اینها تعبیرهای یکسانی هستند.
(مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ): محمد(ص) و به خصوص سینهی آن حضرت.
(فِيهَا مِصْبَاحٌ): علم محمد(ص) که از او صادر میشود، پس از آنکه خداوند بر او افاضه فرمود.
(الْمِصْبَاحُ): علی(ع) وصی آن حضرت و ابلاغ کننده از سوی او و به نام او.
(فِي زُجَاجَةٍ): فاطمه (س).
(الزُّجَاجَةُ): حسن و حسین(ع).
و اینها پنج تن اصحاب کساء هستند که با هم متداخل و آمیختهاند، و همچنین به (زجاجه و الزجاجه)، (مصباح و المصباح) توجّه نمایید.
( کانّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ): قائم(ع)، که ستارهای درخشنده است. (2)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ):
درختی است در وسط بهشت که درخت علم محمد و آل محمد(ص) است و خداوند آدم(ع) را از خوردن از آن نهی نمود.
(يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ):
زیرا اینها کلمات خداوند سبحان و همان قرآن میباشند، و این روغن همان مدد الهی و همان قرآن است.
(نُّورٌ عَلَى نُورٍ): امامی است پس از امام، و آنها عبارتند از علی بن الحسین(ع) و محمد بن علی(ع) و جعفر بن محمد(ع) و موسی بن جعفر(ع) و علی بن موسی(ع) و محمد بن علی(ع) و علی بن محمد(ع) و الحسن بن علی(ع) و محمد بن الحسن المهدی(ع).
(يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء): نور خداوند قائم (ع) است؛ پس هر کس که بخواهد هدایت شود، خداوند نیز خواهان هدایت او میشود و او را بر نصرت آن حضرت (ع) هدایت میفرماید.
منابع:
1- نور: 35 و 36.
2- از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: (رسول خدا (ص) فرمود: هنگامیکه به آسمان برده شدم پروردگارم به من وحی فرمود: ای محمد! بر زمین نظر افکندم و تو را برگزیدم و تو را نبی قرار دادم و اسمی از اسم خودم برایت مشتق نمودم؛ پس من محمود هستم و تو محمد. سپس دوباره به زمین نظر افکندم و علی را برگزیدم و او را وصی، جانشین، همسر دخترت و پدر فرزندانت قرار دادم و اسمی از اسامی خودم را برایش مشتق نمودم.... ای محمد آیا میخواهی آنها را ببینی؟ گفتم: بله پروردگارم. پروردگار عزّوجل فرمود: سر بلند كن. سر بلند كردم و ناگاه انوار على و فاطمه و حسن و حسين و على بن الحسين و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و الحسن بن على و محمد بن الحسن قائم را ديدم که در وسط آنها مانند ستارهی درخشان بود.....(. کمال الدین و تمام النعمه: ص 252.
متشابهات ج 2
www.almahdyoon.co