جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاماینکه شیطان (لع) به درخت چنان اشاره کرد که گویی کنار آن است، از آن جهت بوده است که میوههای درختان بر این زمین، صرفاً تجلّی و ظهوری از علم آل محمد (ع) میباشند؛ سیب، گندم، انجیر و ... چیزی جز برکات علم آل محمد (ع) نمیباشند؛ همانطورکه در دعا از معصومین (ع) وارد شده است: (بهم ترزقون) (به واسطهی آنها روزی داده میشوید).(11)
منابع:
1- قصص انبیا سید نعمت الله جزایری: ص 55.
2-و چنین چیزی غریب نیست؛ علی بن ابی طالب (ع)در این عالم جسمانی با بدنش در همسایگی با مردم بود در حالی که روحش در ملکوت آسمانها بود، همانگونه که از سخنش پیش از به شهادت رسیدنش مشخص میگردد: «.... من فقط همسایهای بودم که بدنم چند روزی با شما همسایه شد و از این پس از من چیزی جز بدنی بدون روح و جسمی ساکن بعد از حرکت و جثهای ساکت پس از سخن گفتن نخواهید یافت....». نهج البلاغه: ج 2 ص 34.
3- سوره بقره: 25 و آیات بسیار دیگری در سایر سورهها.
4- الرحمن: 46 و 48.
5- الرحمن: 62 و 64
6- تجافی: منتقل شدن شیءای از مکانش پس از موجود بودنش در آن، میباشد. تجلّی: ظهور به همراه باقی ماندن حقیقت منعکس شده و حکایتکننده از وضعیت آن میباشد؛ و توضیحات بیشتر خواهد آمد.
7 - در تفسیر از امام حسن عسکری (ع)آمده است: «....
(وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ)
(و به این درخت نزدیک نشوید)
یعنی درخت علم که مخصوص محمد و آل محمد است و نه کس دیگر و کسی غیر از آنها به امر خداوند از آن نمیخورد و از جملهی آن، آنچه پیامبر(ص) و علی و فاطمه و حسن و حسین که صلوات پروردگارم بر آنها باد، از آن تناول کردند پس از اِطعام مسکین و یتیم و اسیر میباشد که پس از آن دیگر هیچ گرسنگی، تشنگی، بیماری و سختی حس نکردند. این درختی است که متمایز از سایر درختان بهشتی است. هر درختی از درختان بهشتی، نوعی از میوه و خوراکی را با خود دارد درحالی که این درخت و نوع آن، گندم، انگور، انجیر، عناب و سایر انواع میوهها و خوردنیها را با خود دارد...». بحارالانوار: ج 11 ص 189.
8 - اعراف: 26.
9 - از مفضل بن عمر روایت شده است که گفت: ابو عبد الله (ع)فرمود: «.... هنگامی که خداوند عزّوجل آدم و همسرش را در بهشت سکونت داد، به آن دو فرمود:
(وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ)
(و هر چه خواهيد و هر جا که خواهيد از ثمرات آن به خوشی بخوريد و به اين درخت نزديک مشويد)
یعنی درخت گندم
(فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ)
(که به زمرهی ستمکاران درآييد).
پس به منزلت و جایگاه محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمهی پس از ایشان (ع) نگاه کردند و آن را شریفترین جایگاه بهشت دیدند. گفتند: ای پروردگار ما، این جایگاه از آنِ کیست؟ خداوند جل جلاله فرمود: سرهایتان را به سمت ساق عرش بلند کنید. سرهایشان را بلند کردند و اسمهای محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین و ائمه که صلوات پروردگارم بر ایشان باد را بر ساق عرش، نوشته شده با نور خداوند جبار جل جلاله دیدند.... پس آن هنگام که خداوند عزّوجل اراده فرمود تا توبهشان را بپذیرد، جبرئیل (ع)به سویشان آمد و به آن دو گفت: شما با خواستار شدن جایگاهی که فضلی بر شما بود، به خود ستم روا داشتید، مجازات شما هبوط شدن از جوار خداوند عزّوجل به زمینش میباشد. پس پروردگارتان را به حق اسمهایی که بر ساق عرش دیدید عزیز بدارید تا توبهتان را بپذیرد. گفتند: خداوندا! ما به حق کریمترینانِ در نظر تو یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین و ائمه (ع) از تو درخواست مینماییم که توبهی ما را بپذیری و بر ما رحم آوری. پس خداوند توبهشان را پذیرفت که او بسیار توبهپذیر و مهربان است....». معانی الاخبار شیخ صدوق: ص 108 ح 1.
10 - سید الحمد الحسن (ع)بین عوالم دنیوی و بهشت یا بهشتهای ملکی به وضوح تفاوت قائل میشود. ابلیس از دروازهی بهشت محجوب و به دور بود و آدم(ع)را در عوالم دنیوی وسوسه نمود نه در ملکوت دنیا یا همان آسمان اول.
11 - فرازی از دعای امام محمد باقر (ع)که کلینی در کافی: ج 2 ص 244 روایت کرده است. از ابو عبد الله(ع)روایت شده است که فرمود: «خداوند ما را آفرید و صورتهای ما را نیکو ساخت، و ما را در میان بندگانش چشم خود قرار داد، و در میان خلقش زبان گویای خود کرد، و ما را دست گشودهی مهر و رحمتش بر بندگان خود نمود، و ما را چهرهی خویش قرار داد که از آن سو به او گرایند و بابی ساخت که بر او دلالت میکند، و ما را خزانهداران خود در آسمان و زمینش نمود، به سبب ما درختانْ میوه میآورند، و میوهها به پختگی میرسند، و رودها جاری میشوند، و به سبب ما باران آسمان فرو میریزد، و گیاه زمین میروید، و به عبادت ما، خداوند پرستش میشود که اگر ما نبودیم، خدا پرستیده نمیشد!». کافی: ج 1 ص 144.
متشابهات ج 1
www.almahdyoon.co