جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامآیا بر اساس کتاب مقدس یونس نبی از دنیا رفت و سپس زنده شد؟
یکی از روشنگریهایی که امام احمد الحسن علیهالسلام مطرح کردند بحث فوتشدن یونس علیهالسلام در شکم ماهی بود؛ با اینکه ایشان علیه السلام شواهد ثقلینی را ارائه کردند و این شواهد جای هیچ بحثی را باقی نمیگذارد اما میخواهیم به این قضیه در کتاب مقدس بپردازیم و ببینیم که آیا میتوانیم شواهدی را مبتنی بر […]
یکی از روشنگریهایی که امام احمد الحسن علیهالسلام مطرح کردند بحث فوتشدن یونس علیهالسلام در شکم ماهی بود؛ با اینکه ایشان علیه السلام شواهد ثقلینی را ارائه کردند و این شواهد جای هیچ بحثی را باقی نمیگذارد اما میخواهیم به این قضیه در کتاب مقدس بپردازیم و ببینیم که آیا میتوانیم شواهدی را مبتنی بر ثقلین بیابیم؟
در انجیل متی، فصل دوازدهم میتوانیم گفتوگوی عیسی علیه السلام و معاندان دعوت او را مشاهده کنیم که از او آیتی آسمانی درخواست کردند؛ در این گفتوگو نکتهای مهم نهفته است؛ پس از شما میخواهیم با دقت به آن توجه کنید:
(۳۹ او در جواب ایشان گفت: «فرقه شریر و زناکار آیتی میطلبند و بدیشان جز آیت یونس نبی داده نخواهد شد. ۴۰ زیرا همچنانکه یونس سه شبانهروز در شکم ماهی ماند، پسر انسان نیز سه شبانهروز در شکم زمین خواهد بود).
فرض کنید ما نمیدانیم که یونس چگونه در شکم ماهی بود؛ یعنی نمیدانیم او مرده بود یا زنده! اما میدانیم که جسم مصلوب در حالی سه روز در قبر مانده بود که روح او پیشتر از بدنش جدا شده بود:
(۵۰ عیسی [بخوانید شبیه عیسی] باز به آواز بلند صیحه زده، روح را تسلیم نمود. […] ۵۹ پس یوسف جسد را برداشته، آن را در کتان پاک پیچیده، ۶۰ او را در قبری نو که برای خود از سنگ تراشیده بود، گذاشت و سنگی بزرگ بر سر آن غلطانیده، برفت. ۶۱ و مریم مجْدِلیه و مریم دیگر در آنجا، در مقابل قبر نشسته بودند). (متی ۲۷)
پس ماندن یونس علیهالسلام در شکم ماهی، باید شبیه ماندن مصلوب علیه السلام در قبر باشد؛ یعنی در حالی جسم آن دو در آن مکانها وجود داشت که روحشان از بدنشان جدا شده بود! به عبارت دیگر روح یونس علیه السلام هنگامی که در شکم ماهی رفت، از پیکر ایشان جدا شده بود!
(همچنانکه یونس سه شبانهروز در شکم ماهی ماند، پسر انسان نیز سه شبانهروز در شکم زمین خواهد بود).
بنابراین پاسخ به این پرسش که ماندن جسم و روح آنها در آن مکانها چگونه بود، برای ما بسیار مهم است؛ چراکه عیسی علیه السلام ماندن آن دو را شبیه به هم دانسته است.
نکتهای دیگر که اهمیت فراوانی دارد، این است که طبق اناجیل، مصلوب جانش را بعد از چند روز بهدست میآورد:
(۵ اما فرشته به زنان متوجه شده، گفت: شما ترسان مباشید! میدانم که عیسای مصلوب را میطلبید.
۶ در اینجا نیست زیرا چنانکه گفته بود برخاسته است. بیایید جایی را که خداوند خفته بود ملاحظه کنید ۷ و بهزودی رفته، شاگردانش را خبر دهید که از مردگان برخاسته است. اینک پیش از شما به جلیل میرود. در آنجا او را خواهید دید. اینک شما را گفتم). (متی ۲۸)
پس میتوانیم بگوییم که در یونس علیه السلام نیز این قضیه صدق پیدا میکند؛ چراکه قضیۀ او شبیه به قضیۀ مصلوب بود؛ به عبارت دیگر روح بعد از چند روز به پیکر بیجان یونس علیه السلام باز میگردد!
(فرقه شریر و زناکار آیتی میطلبند و بدیشان جز آیت یونس نبی داده نخواهد شد).
طبق سخن شمعون پطرس در اعمال رسولان (ر.ک. اعمال ۲: ۳۱) آیۀ ۱۰ از مزمور ۱۶ دربارۀ مصلوب بود؛ یعنی این آیه:
(زیرا جانم را در عالم اموات ترک نخواهی کرد، و قدوس خود را نخواهی گذاشت که فساد را ببیند).
عبارت «عالم اموات» در این متن برگردان عبارت عبری «שאול» است؛ پس روح مصلوب علیه السلام به عالم مردگان رفت؛ سؤال: آیا روح یونس علیه السلام نیز به عالم مردگان رفت؟
کتاب یونس از مجموعه کتب عهد قدیم است که هم مسیحیان به آن اعتقاد دارند و هم یهودیان؛ اما پیش از آنکه به آن نکتۀ مهم بپردازیم، میگوییم که در کتاب یونس حقایقی وجود دارد که قرآن نیز آن را تأیید میکند؛ برای مثال در قرآن میخوانیم:
(و یونس از پیامبران بود * هنگامى را که بهسوى آن کشتى پر [از جمعیت و بار] گریخت، * و با سرنشینان کشتى قرعه انداخت و از مغلوب شدگان شد * پس آن ماهى بزرگ او را بلعید، در حالى که سزاوار سرزنش بود. * اگر او از تسبیحکنندگان نبود، * بیتردید تا روزى که مردم برانگیخته میشوند در شکم ماهى میماند). (صافات ۱۴۰ تا ۱۴۴)
و در کتاب یونس میخوانیم:
(۶ و ناخدای کشتی نزد او آمده، وی را گفت: «ای که خفتهای، تو را چه شده است؟ […] ۷ و به یکدیگر گفتند: «بیایید قرعه بیندازیم تا بدانیم که این بلا بهسبب چهکس بر ما وارد شده است؟» پس چون قرعه انداختند، قرعه به نام یونس درآمد. […] ۱۵ پس یونس را برداشته، در دریا انداختند و دریا از تلاطمش آرام شد. […] ۱۷ و اما خداوند ماهی بزرگی پیدا کرد که یونس را فرو بُرْد و یونس سه روز و سه شب در شکم ماهی ماند.) (یونس، فصل ۱)
بنابراین حقایقی در کتب عهد قدیم وجود دارد که نمیتوان آنها را انکار کرد و نمیتوان گفت هرچیزی که در این کتب موجود است، تحریف شده است و حقیقت ندارد؛ بلکه قراردادن آن در کنار ثقلین میتواند به ما نشان دهد که آیا متن تحریفشده است یا خیر.
(۱ و یونُس از شکم ماهی نزد یهوه خدای خود دعا نمود ۲ و گفت: «در تنگی خود خداوند را خواندم و مرا مستجاب فرمود. از شکم* هاویه «שאול» تضرّع نمودم و آواز مرا شنیدی.) (یونس، فصل ۲)
این همان عبارتی که پیشتر در مزمور داوود علیه السلام ـکه طبق سخن پطرس دربارۀ مصلوب علیه السلام بودهـ خواندیم؛ و نشان میدهد که یونس علیه السلام در «שאול» یا «دنیای مردگان» بود. این همان حقیقتی است که ثقلین آن را تأیید میکند.
از آنچه در این نوشتار تقدیم شد مشخص میشود که قضیۀ یونس علیه السلام شبیه به قضیۀ مصلوب علیه السلام است؛ بهعبارت دیگر روح از بدن مطهر یونس علیه السلام جدا شد و سپس به عالم مردگان رفت و پس از مدتی به پیکر ایشان متصل شد؛ و این نتیجه را امام احمد الحسن علیه السلام پیشتر بر اساس ثقلین آشکار فرمودند. سلام و رحمت خدا بر ایشان.
* عبارت «شکم» برگردان کلمۀ عبری «בטן=بطن» است؛ این عبارت در ایوب ۳۲: ۱۸ نیز آمده است و در ترجمۀ قدیم به «باطن» یا «درون» برگردان شده است: (زیرا که از سخنان، مملو هستم و روح باطن من، مرا به تنگ میآورد).