بیانیه ایت الله العظمی

20م ژوئن 2004

معنی ایت الله العظمی چیست وبه چه کسی گفته میشود.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمدوآل محمدالائمه والمهدیین وسلم تسلیماکثیرا

معنی آیة الله العظمی چیست؟ 
و آیا این اصطلاح مختص ائمه ع است یا عام و به همه علما نسبت داده می شود؟

جواب: 

﴿قَالَ لَهُمْ مُوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى﴾ 
[موسى به آنان گفت: «واى بر شما! دروغ بر خدا نبنديد، كه شما را با عذابى نابود مى‏سازد! و هر كس كه (بر خدا) دروغ ببندد، نوميد (و شكست خورده) مى‏شود!»].(1)

آیت همان علامت یا دلیل است، و نسبت آن به خداوند تبارک و تعالی یا از جهت اثبات وجود خدای سبحان و یا از جهت معرفت خدای تبارک و تعالی می باشد. 
اما از جهت اثبات وجود خداوند همه مخلوقات و موجودات آیات خداوند هستند که انسان عظیم ترین آنهاست پس همه موجودات اشاره به وجود خالق دارد چرا که مخلوق هستند و همچنین اشاره به وجود مؤثر دارند چون آثار هستند و انسان بیشترین اشاره و دلالت را بر وجود خالق تبارک و تعالی دارد.

و اما از جهت معرفت خدای تبارک و تعالی، ایاتی و جود ندارد جز حجتهای خداوند بر خلق که آیات خداوند به حساب می آیند، به این دلیل که به واسطه آنها خداوند شناخته می شود در واقع آنها به حق و یقین نشانگر خداوند هستند، و با این معنی آیات خداوند ائمه اطهار ع هستند، و آیت الله العظمی انحصاراً، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع می باشد، و آیت الله در این زمان امام مهدی ع خواهد بود، بلکه نامگذاری به نام ایت الله العظمی برای امام مهدی محمد بن الحسن العسکری ع هم صحیح نمی باشد، چرا که این مقام عالي به وصی اوصیاء علی بن ابی طالب ع اختصاص دارد، به این دلیل که بعد از حضرت محمد اوست که خداوند را شناخت و به خلق شناساند.

و اما علماء از این نامگذاری قطعاً خواهان معنای اول نمی باشند چرا که شامل هر انسانی می شود چه صالح باشد و چه غیر صالح. بلکه دیدگاه معنای اول به جنس مخلوق نظر دارد، و استفاده از آن برای تشخیص افراد از جنسی واحد سفسطه و سبک عقلی بیش نیست، بنابراین آنها مسلماً خواهان معنای دوم هستند، که به این ترتیب خود را وارد امری غیر مجاز کرده اند، و این نامگذاری یعنی آیت الله بر غیر از ائمه اطهار ع حرام است و نامگذاری آیت الله العظمی برای کسی غیر از امیرالمؤمنین ع نیز حرام است.

و در روایات صحیح اهل بیت ع نامگذاری فاطمه س و ائمه ع به آیت الله دیده می شود، در روایاتی از امام کاظم ع که از پدرش ع نقل می کند آمده است که رسول الله ص می فرماید: 
(وارد بهشت شدم و دیدم که با طلا بر دروازه آن نوشته شده: لا اله الا الله، محمد حبیب الله، علی بن ابی طالب ولی الله، فاطمة آیه الله).(2)

و در روایتی ديگر امیرالمؤمنین ع می فرماید: 
(امام کلمة الله و حجت خدا و وجه خدا و نور خدا و حجاب خدا و آیت خدا است، خداوند او را انتخاب کرده و هر چه بخواهد در او می گرداند و با آن ولایت و طاعت بر جمیع خلق را برایش واجب می گردد و او ولی خداوند در آسمانها و زمین است).(3)

در مورد نامگذاری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع به نام آیت الله العظمی، شیخ مفید و شهیداول و سید بن طاووس[ در کتاب اقبال] می گویند، روایت است که جعفر بن محمد صادق ع به زیارت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه می رود و این گونه ایشان ع را زیارت می نماید:
(... السلام علیک یا آیت الله العظمی).(4)

و نیز نهی و انکار بر آنکه، کسی غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع را به امیرالمؤمنین بنامد نیز در روایات آمده است روایت است از امام صادق ع که مردی از ایشان درباره قائم ع می پرسید و قائم ع را امیرالمؤمنین می نامید، امام صادق ع به او فرمود: 
(خیر، این نامی است که خداوند با آن امیرالمؤمنین ع را نامید و کسی قبل از او به این نام نامیده نشده و کسی بعد از او به این نام نامیده نمی شود الا کافر باشد) گفتند فدایتان شوم چگونه بر ایشان درود بفرستیم؟ فرمودند: (می گویند السلام علیک یا بقیة الله) سپس این آیه را تلاوت فرمودند: ﴿بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾.(5) (6)

پس مردم باید بدانند که نباید از حدود خود فراتر روند و خصوصاً علما که باید به این حدود احترام گذاشته و از آن پیروی کنند و همگان باید بدانند که حکمت با تواضع پرورش می یابد نه با تکبر.

(1). طه: 61.

(2). كنـز الفوائد ج 1 ص 149.

(3). بحار ج 25 ص 169، مشارق أنوار اليقين: البرسي.

(4). (البحار ج 97 ص 373، الإقبال ص 608، مفاتيح الجنان ص 448 زيارت أمير المؤمنين در روز ميلاد پيامبر (ص)

(5). هود:86.

(6). الكافي ج 1 ص 411.

(7). الكافي ج1 ص 412 ح3.

(8). نجم: 23 الی 30.
#ارتجاع#دجالیت#حوزه علمیه#دین فروشی#القاب اهل بیت#احمد الحسن