تقلید مرخص

بسم الله الرحمن الرحیم

وصلی الله علی محمد و ال محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا

#تقلید مرخص در روایت چگونه تقلیدی است؟
ج : در بعض روایات اهل بیت ع میبینیم که شیعیان امر به #تقلید شده اند. به صورت کلی هیچ کس منکر وجود روایاتی نیست که اهل بیت ع در انها شیعیان را به شخص عالم ارجاع داده اند. حال این روایات به دو دسته تقسیم میشوند :

اول انکه اهل بیت ع شیعیان را به شخصی خاص ارجاع میدادند مثلا زرارة.

دوم انکه مطلب به صورت عام بیان شده باشد مانند روایت امام حسن عسکری (فاما من کان من الفقها) یا مقبوله عمر بن حنظله.

👈 #تقلید در اینجا ایا به معنی قبول حکم و رای و اجتهاد شخص است؟ و یا قبول روایت و یا نقل از معصوم؟

یقینا قبول روایت خواهد بود چرا که خود مجتهدین و فقهای اصولی به این مطلب اذعان دارند که رجوع به اجتهاد، اصول و حکم ظنی من باب اضطرار میباشد و ان بخاطر فقد معصوم است. حال چطور امام صادق یا امام حسن عسکری علیهما السلام شیعیان را امر به رجوع به غیر معصوم میکنند؟ (به تعبیر دیگر چگونه ایشان را امر به تقلید میکنند؟ و حال انکه ان مختص دوران غیبت است)
الا اینکه امر به رجوع یا امر به تقلید یا به عبارت دیگر امر به سوال از غیر معصوم را به معنی رجوع به راوی و قبول حکم وی را قبول روایت در نظر بگیریم. و بدون شک اینگونه است.

پس تقلید مرخص همان #قبول_روایت از راوی است (همراه با شروطش).

این مضمون را به راحتی میتوان در حدیث مقبوله عمر بن حنظله به راحتی درک کرد.

اما غیر این معنی یعنی تقلید به معنی قبول رای و اجتهاد غیر معصوم :
۱.هیچ روایت قطعی الدلالة ای برای این معنی وجود ندارد
۲. برداشت همچین معنایی از روایت نیاز به ارائه دلیل دارد.
۳. وجود معارض کثیر در روایات خاصه و
۴.موافق عامه بودن، این مضمون را تضعیف میکند.

السلام علی من اتبع الهدی.
لاقوة الا بالله

https://t.me/nazarnejad_hussain

اشتراک گذاری
Share

0 comments on “تقلید مرخصAdd yours →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *